Τουρκικό ΥΠΕΞ: Διευθέτηση των διαφορών στο Αιγαίο ακόμα και στο Διεθνές Δικαστήριο

Την ετοιμότητα της Τουρκίας να ενεργοποιήσει όλους τους διαύλους διαλόγου με την Ελλάδα, τονίζει το υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας. «Η Τουρκία είναι έτοιμη να αναβιώσει όλους τους διαύλους διαλόγου με την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των διερευνητικών συνομιλιών και είναι προετοιμασμένη να ξεκινήσει έναν νέο δίαυλο διαλόγου για την Ανατολική Μεσόγειο» αναφέρει σε ανακοίνωσή του. Το τουρκικό […]

NEWSROOM
Τουρκικό ΥΠΕΞ: Διευθέτηση των διαφορών στο Αιγαίο ακόμα και στο Διεθνές Δικαστήριο

Την ετοιμότητα της Τουρκίας να ενεργοποιήσει όλους τους διαύλους διαλόγου με την Ελλάδα, τονίζει το υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας.

«Η Τουρκία είναι έτοιμη να αναβιώσει όλους τους διαύλους διαλόγου με την Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των διερευνητικών συνομιλιών και είναι προετοιμασμένη να ξεκινήσει έναν νέο δίαυλο διαλόγου για την Ανατολική Μεσόγειο» αναφέρει σε ανακοίνωσή του.

Το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών δηλώνει πως δεν αποκλείει κάθε μέσο ειρηνικής διευθέτησης, συμπεριλαμβανομένου του Διεθνούς Δικαστηρίου.

Σύμφωνα με το ΚΥΠΕ, τα πέντε βασικά «προβλήματα» μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στο Αιγαίο – όπως τα αναφέρει το τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών – είναι οι διαφορές στα χωρικά ύδατα και την υφαλοκρηπίδα, η αποστρατικοποίηση των νησιών του ανατολικού Αιγαίου, το νομικό καθεστώς κάποιων γεωγραφικών σχηματισμών, ο εναέριος χώρος και οι δραστηριότητες έρευνας και διάσωσης.

«Θα θέλαμε να εξετάσουμε το ζήτημα της παραβίασης του καθεστώτος αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Αιγαίου μαζί με τις άλλες διαφορές στο Αιγαίο, με σκοπό την επίλυσή τους μέσω του διαλόγου.

Με τον τρόπο αυτό δεν αποκλείουμε κάθε μέσο ειρηνικής διευθέτησης να συμφωνηθεί αμοιβαία και από τις δύο πλευρές, συμπεριλαμβανομένου του Διεθνούς Δικαστηρίου» ισχυρίζεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωσή του.

Χωρικά ύδατα και υφαλοκρηπίδα

Στην ιστοσελίδα του τουρκικού ΥΠΕΞ αναφέρεται ως πρώτο πρόβλημα των χωρικών υδάτων και της υφαλοκρηπίδας, επισημαίνοντας ότι η Τουρκία και η Ελλάδα δεν έχουν ακόμη συνάψει συμφωνία θαλάσσιας οριοθέτησης.

Υποστηρίζεται ότι στην περίπτωση που η Ελλάδα επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια, θα αλλάξουν με δυσανάλογο τρόπο ενάντια στην Τουρκία τις ισορροπίες συμφερόντων στη θάλασσα του Αιγαίου.

Σύμφωνα με το τουρκικό ΥΠΕΞ αυτή τη στιγμή τα χωρικά ύδατα της Ελλάδας εξαιτίας του ότι κατέχει πολλά νησιά, αποτελούν το 40% του Αιγαίου και στην περίπτωση που επεκτείνει τα χωρικά ύδατά της στα 12 ναυτικά μίλια αυτό το ποσοστό θα ανέβει στο 70%. Σε μια τέτοια περίπτωση τα διεθνή ύδατα από 51% θα μειωθούν στα 19% και τα χωρικά ύδατα της Τουρκίας στο Αιγαίο από 10% θα μειωθούν κι άλλο.

Καθεστώς αποστρατικοποίησης

Το τουρκικό ΥΠΕΞ αναφέρει ότι το δεύτερο πρόβλημα στο Αιγαίο είναι το καθεστώς αποστρατικοποίησης των νησιών του ανατολικού Αιγαίου στο πλαίσιο των συμφωνιών της Λωζάνης του 1923 και της Συνθήκης Παρισιών του 1947. Κατηγορεί την Ελλάδα ότι δεν εκπληρώνει τις νομικές της υποχρεώσεις έναντι των συνθηκών αυτών και ότι παραβιάζοντας τις συνθήκες αυτές από το 1960 στρατικοποίησε τα νησιά αυτά.

Νομικό καθεστώς γεωγραφικών σχηματισμών

Το τρίτο σημείο που θεωρεί ως βασικό πρόβλημα το τουρκικό ΥΠΕΞ είναι το νομικό καθεστώς κάποιων γεωγραφικών σχηματισμών, αναφέροντας ότι επί του καθεστώτος κυριαρχίας τους υπάρχει διαφωνία. Αναφέρει ότι η Τουρκία δεν αξιώνει κανένα δικαίωμα στα νησιά, τις βραχονησίδες ή αυτού του είδους τους γεωγραφικούς σχηματισμούς που έχουν αφεθεί στην Ελλάδα με τις συνθήκες.

Ωστόσο, υποστηρίζει, είναι αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα ότι πολλές βραχονησίδες και γεωγραφικοί σχηματισμοί καθαρά δεν έχει αφεθεί η κυριαρχία τους στην Ελλάδα. Το τουρκικό ΥΠΕΞ αναφέρει ακόμη ότι κάποιοι από τους αμφισβητούμενους γεωγραφικούς σχηματισμούς είναι πολύ κοντά στις ακτές του Αιγαίου της Τουρκίας, προσθέτοντας ότι στην πραγματικότητα αυτό το πρόβλημα είναι ένα από τα εμπόδια για την οριοθέτησης της θαλάσσιας δικαιοδοσίας μεταξύ των δύο χωρών.

Εναέριος χώρος

Ως τέταρτο πρόβλημα το τουρκικό ΥΠΕΞ θεωρεί το ότι η Ελλάδα έχει εξαγγείλει δέκα ναυτικά μίλια ως εναέριό της χώρο αντίθετα με το διεθνές δίκαιο, υποστηρίζοντας ότι αυτό αποτελεί επίμονη παραβίαση της Περιοχή Πληροφοριών Πτήσεων (FIR).

Υποστηρίζει ότι με βάση το διεθνές δίκαιο το εύρος των χωρικών υδάτων μιας χώρας καθορίζουν και το εύρος του εναέριου της χώρου. Αναφέρει ότι ενώ το 1931 η Ελλάδα είχε ανακηρύξει ως 3 ναυτικά μίλια τα χωρικά της ύδατα, τον εναέριο της χώρο τον ανακήρυξε ως 10 ναυτικά μίλια. Αργότερα το 1936 επέκτεινε τα χωρικά της ύδατα στα 6 ναυτικά μίλια όπως ισχύει και σήμερα.

Το τουρκικό ΥΠΕΞ υποστηρίζει ότι τα ναυτικά μίλια που μένουν από τα 6 ναυτικά μίλια που είναι τα χωρικά μίλια της Ελλάδας μέχρι τα 10 ναυτικά μίλια που έχει κηρύξει ως εναέριο της χώρος αποτελούν διεθνή εναέριο χώρο. Υποστηρίζει ακόμη πως ούτε η Τουρκία αλλά ούτε και η διεθνής κοινότητα αναγνωρίζει 10 ναυτικά μίλια εναέριο χώρο στην Ελλάδα.

Δραστηριότητες έρευνας και διάσωσης

Ως πέμπτο πρόβλημα το τουρκικό ΥΠΕΞ θεωρεί ότι αφορά τις δραστηριότητες Έρευνας και Διάσωσης, οι οποίες σύμφωνα με το τουρκικό ΥΠΕΞ έχουν οριστεί από τη Συμφωνία του Αμβούργου το 1979.

Στην περίπτωση που δεν έχουν συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πλευρών αυτές οι περιοχές τότε μέχρι να γίνει τέτοια συμφωνία οι δραστηριότητες έρευνας και διάσωσης γίνονται με συντονισμό, σύμφωνα με το τουρκικό ΥΠΕΞ το οποίο κατηγορεί την Ελλάδα ότι δεν ανταποκρίθηκε στις εκκλήσεις της Τουρκίας για συντονισμό.

Υποστηρίζει ακόμη ότι η διαφωνία έγκειται στο ότι η Ελλάδα προσεγγίζει το θέμα ως ζήτημα κυριαρχίας. Το τουρκικό ΥΠΕΞ θεωρεί ότι οι περιοχές έρευνας και διάσωσης δεν αφορούν την κυριαρχία αλλά την υπηρεσία.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr