Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2024

Το… “φαινόμενο της πεταλούδας” στις πτήσεις: Πως ένα mojito παραπάνω στο Δουβλίνο, φέρνει αναστάτωση στο Παρίσι

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Το… “φαινόμενο της πεταλούδας” στις πτήσεις: Πως ένα mojito παραπάνω στο Δουβλίνο, φέρνει αναστάτωση στο Παρίσι

Κάθε χρόνο 1000 πολιτικές πτήσεις, στη Ευρωπαϊκή Ένωση αναγκάζονται να τροποποιήσουν το προγραμματισμένο δρομολόγιο τους, οι κυβερνήτες τους να δηλώσουν κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ακόμη και να προσγειωθούν στο πλησιέστερο αεροδρόμιο, με εξαιρετικά μεγάλες επιπτώσεις τόσο στην ακρίβεια των προγραμματισμένων δρομολογίων, για τους ταξιδιώτες ,όσο και σε οικονομικό επίπεδο για όλους τους εμπλεκόμενους στην αεροπορική βιομηχανία.

Αιτία για αυτό δεν είναι κατ΄ ανάγκη το αγαπημένο ποτό του καλοκαιριού, αλλά η απείθαρχη συμπεριφορά, επιβατών, που πριν το ταξίδι τους έχουν καταναλώσει σημαντικές ποσότητες αλκοόλ, με αποτέλεσμα να εκδηλώνουν συμπεριφορές, που στην καλύτερη περίπτωση, προκαλούν μεγάλη αναστάτωση στην πτήση.

Το φαινόμενο παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις, όπως προκύπτει από την επίσημη συλλογή στοιχείων από αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, κρατικούς και πανευρωπαϊκούς φορείς, διαχείρισης και ασφάλειας πτήσεων.

Προκάλεσαν αναγκαστική προσγείωση

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για την Ασφάλεια των Πτήσεων Υπηρεσία EASA ( European Union Aviation Safety Agency) , που μετρά ήδη 15 χρόνια ζωής στο χώρο προτείνοντας στρατηγικές που εφαρμόζονται για την ασφάλεια των πτήσεων, κάθε τρεις ώρες κάπου στον Ευρωπαϊκό ουρανό τουλάχιστον ένας επιβάτης θα δημιουργήσει, κάποιου είδους επεισόδιο, άλλα σοβαρότερα και άλλα λιγότερο σημαντικά. Ένα από αυτά , πριν περίπου ένα χρόνο , προκάλεσε σωρεία δημοσιευμάτων στον διεθνή Τύπο καθώς τρεις μεθυσμένοι επιβάτες σε πτήση από Δουβλίνο για Ίμπιζα προκάλεσαν τελικά αναγκαστική προσγείωση του αεροπλάνου στο Παρίσι , όπου και συνελήφθησαν.

Μέσα στο 2018, καταγράφηκε αύξηση 34% των επεισοδίων αυτών, σε σχέση με το 2017, ενώ στο 72% των περιπτώσεων τα περιστατικά αφορούσαν άσκηση σωματικής και λεκτικής βίας.

Η αυξητική τάση των περιστατικών αυτών δείχνει να συνεχίζεται και για το 2019.Κάποιες εταιρίες μάλιστα ζητούν να τεθεί όριο κατανάλωσης , με μέγιστο τα δύο ποτά ανά επιβάτη, στα αεροδρόμια θέτοντας και ζητήματα που απλά συνοψίζονται στο “το αεροδρόμιο πλουτίζει μεθώντας τους και εγώ πρέπει να πληρώνω για την ασφάλεια της πτήσης”

Το οικονομικό κόστος

Είναι σαφές ότι υπό τέτοιες συνθήκες οι αερομεταφορείς, αναλαμβάνουν ένα αρκετά σημαντικό κόστος , όταν καλούνται να αντιμετωπίσουν ανάλογα περιστατικά , που κρίνονται αρκούντως σοβαρά, και συνεπώς το αεροσκάφος αναγκάζεται να προσγειωθεί σε άλλο αεροδρόμιο από αυτό του τελικού του προορισμού. Τέτοια περιστατικά δεν είναι καθόλου σπάνια. Αντίθετα ,σύμφωνα με τα διαθέσιμα επίσημα στοιχεία, ένα τουλάχιστον αεροσκάφος, κάθε μήνα οδηγείται σε αναγκαστική προσγείωση, εξαιτίας απείθαρχης συμπεριφοράς επιβάτη.

Η βρετανική υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας -UK Civil Aviation Authority-, υπολογίζει το οικονομικό κόστος μεταξύ 12.000 – και 90.000 ευρώ περίπου, ανάλογα με το αεροδρόμιο αναγκαστικής προσέγγισης του αεροσκάφους, τυχόν τέλη υπέρ – πτήσης και την απόσταση που χρειάζεται να διανύσει έως ότου προσγειωθεί.

Στους κύκλους της βιομηχανίας αερομεταφορών αλλά και στους Ευρωπαϊκούς νομικούς κύκλους που συνεργάζονται με αυτή, το θέμα των προβλημάτων από συμπεριφορές επιβατών είναι ένα από τα σημαντικά θέματα που βρίσκονται στην ατζέντα των συζητήσεων, τα τελευταία χρόνια. Θεωρείται μάλιστα εξαιρετικά πιθανό να καθορίσει, σε ένα ποσοστό, ένα σημαντικά αυξημένο κόστος στις αεροπορικές μεταφορές, και επομένως το κόστος του αεροπορικού εισιτηρίου που θα πληρώνει ο κάθε επιβάτης.

Όπως εκτιμάται σε ειδικούς του χώρου, το θέμα αυτό είναι συνδεδεμένο με άλλες δύο σημαντικές “ατζέντες” για την βιομηχανία: Το συνολικό κόστος των αεροπορικών καυσίμων σήμερα και της εισαγωγής ή μη βιοκαυσίμων, και την ειδική αντιμετώπιση επιβατών με κινητικά προβλήματα.

Φυλακή και τσουχτερά πρόστιμα στην Βρετανία για τους μεθυσμένους επιβάτες

Κατά το Βρετανικό δίκαιο, και τις αρχές του, που ενσωματώνει η Βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, πράξεις μέθης η βίας κατά την διάρκεια μιας πτήσης, τιμωρούνται ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού και τις επιπλοκές και επιπτώσεις που δημιούργησε στον αερομεταφορέα στους αρμόδιους υπαλλήλους , στο αεροδρόμιο ή και σε άλλους επιβάτες.

Με εξαιρετικά σαφή προσδιορισμό σύμφωνα με την Διεθνή Σύμβαση του Μόντεαλ 1999, για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τω επιβατών.

Οι νομικές και πολιτειακές συνέπειες σε βάρος του επιβάτη που ήταν υπό την επήρεια μέθης, εντός αεροσκάφους, είναι δυνατόν να τιμωρηθεί με πρόστιμο από 5.000 λίρες Αγγλίας και έως 2 χρόνια φυλάκιση, ενώ εάν το επεισόδιο είναι σοβαρότερο και τεθεί ζήτημα ασφάλειας της πτήσης ή των επιβατών, η ποινική μεταχείριση είναι αυστηρότερη με έως και 5 χρόνια φυλάκιση.

Ο δε αερομεταφορέας, δικαιούται να ζητήσει αποζημίωση για την βλάβη που υπέστη.

Στον ευρωπαϊκό χώρο τα πράγματα αντιμετωπίζονται αντίστοιχα λένε οι ειδικοί, ανάλογα με την χώρα που είναι εγγεγραμμένο το αεροσκάφος και τον τόπο αναχώρηση και άφιξης του.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ