Δράση και αντίδραση: Και «γαλάζια» ατζέντα για «σκάνδαλα» της κυβέρνησης

Ο νόμος της φυσικής για δράση και αντίδραση δημιουργεί ήδη την αντίθετη, στην κυβερνητική «σκανδαλολογία» για χειρισμούς προηγούμενων κυβερνήσεων, ατζέντα «σκανδάλων» τα οποία θα μπουν σε πρώτο πλάνο και προεκλογικά, αλλά προφανώς και μετεκλογικά. Ήδη 3 υποθέσεις, που από το επίπεδο των δημοσιευμάτων ή των καταγγελιών έχουν περάσει στο επίπεδο της δικαστικής διερεύνησης, είναι ξεκάθαρο […]

NEWSROOM
Δράση και αντίδραση: Και «γαλάζια» ατζέντα για «σκάνδαλα» της κυβέρνησης

Ο νόμος της φυσικής για δράση και αντίδραση δημιουργεί ήδη την αντίθετη, στην κυβερνητική «σκανδαλολογία» για χειρισμούς προηγούμενων κυβερνήσεων, ατζέντα «σκανδάλων» τα οποία θα μπουν σε πρώτο πλάνο και προεκλογικά, αλλά προφανώς και μετεκλογικά.

Ήδη 3 υποθέσεις, που από το επίπεδο των δημοσιευμάτων ή των καταγγελιών έχουν περάσει στο επίπεδο της δικαστικής διερεύνησης, είναι ξεκάθαρο πως θα αποτελέσουν την προμετωπίδα της αντιπολιτευτικής αντεπίθεσης σε όσα καταγράφονται για υποθέσεις όπως η Novartis, τα δάνεια των κομμάτων, οι χειρισμοί στην Υγεία, τα εξοπλιστικά κλπ. Μάλιστα η επιχειρηματολογία είναι πως πλέον μιλάμε για «σκάνδαλα» του παρόντος και όχι του μακρινού ή κοντινού παρελθόντος όπου οι πρωταγωνιστές επί της ουσίας είναι πολιτικά ανενεργοί σε κάποιες περιπτώσεις (π.χ. του ΠΑΣΟΚ).

1.Το μεταναστευτικό

Οι αποκαλύψεις για το μεταναστευτικό ζήτημα είναι συνεχείς και αναμένονται σύντομα εξελίξεις, καθώς το επίπεδο των καταγγελιών έχει ανέβει μετά τα όσα είπε ο διευθυντής της Διεύθυνσης Υποδοχής και Ταυτοποίησης του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, Ανδρέας Ηλιόπουλος σε συνέντευξή του στον «Φιλελεύθερο».

Ο αντιστράτηγος ζήτησε παρέμβαση εισαγγελέα (όπως και έγινε)  για όσα συμβαίνουν με τη διαχείριση του προσφυγικού – μεταναστευτικού προβλήματος στην Ελλάδα και εκθέτουν τη χώρα μας διεθνώς, όπως είπε.

Ο αντιστράτηγος ε.α. που βρισκόταν στο πλέον νευραλγικό πόστο διαχείρισης των προσφυγικών ροών, καθώς είχε υπό την διεύθυνσή του τα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης στα νησιά και τον Έβρο (Λέσβος, Χίο, Σάμο, Λέρο, Κω και φυλάκιο Έβρου), μέσω της συνέντευξής του παραδέχτηκε πως υπάρχουν ενδείξεις για εκτεταμένα φαινόμενα κακοδιαχείρισης κονδυλίων τόσο από τον κρατικό μηχανισμό που εμπλέκεται συμπεριλαμβανομένου του ΥΠΕΘΑ και άλλων φορέων, όσο και από ΜΚΟ οι οποίες διαχειρίζονται κοινοτικούς πόρους.

Οι καταγγελίες αυτές προκάλεσαν την αντίδραση της επικεφαλής της Οικονομικής εισαγγελίας, Μαριάννας Ψαρουδάκη η οποία διέταξε προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να προσκομιστούν τα στοιχεία εκείνα τα οποία θα δείχνουν τις ατασθαλίες. Πληροφορίες αναφέρουν πως στοιχεία ήδη έχουν προσκομιστεί και αξιολογούνται. Άλλωστε, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τα κονδύλια είναι κοινοτικά άρα η όποια -τυχόν- έκνομη ενέργεια μας εκθέτει σε επίπεδο ΕΕ, όσο βέβαια και διεθνώς.

2.Η ΔΕΠΑ

Ψηλά αναμένεται να «παίξει» κι η υπόθεση της δίωξης στον επιχειρηματία Λαυρεντιάδη αλλά και τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο της ΔΕΠΑ (επί ΣΥΡΙΖΑ) Θεόδωρο Κιτσάκο, σχετικά με τη μη είσπραξη οφειλών 115 εκατομμυρίων ευρώ της Λιπασματοβιομηχανίας  ELFE (συμφερόντων Λαυρέντη Λαυρεντιάδη).

Το θέμα πήρε μεγάλες πολιτικές διαστάσεις όταν η εκπρόσωπος της ΝΔ, με δήλωσή της, τόνισε πως ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Θεόδωρος Κιτσάκος, σε βάρος του οποίου έχει ασκηθεί δίωξη σε βαθμό κακουργήματος για την «εκτόξευση» των χρεών της βιομηχανίας λιπασμάτων ELFE στη ΔΕΠΑ και την «απόπειρα παράνομης ανταλλαγής» ακινήτων έναντι χρεών, αναφέρει δημόσια ότι το θέμα ήταν σε πλήρη γνώση των πρώην και νυν υπουργών Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη και Γιώργου Σταθάκη, του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη, του υπουργού Επικράτειας Αλέκου Φλαμπουράρη, του αναπληρωτή υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιου Πιτσιόρλα και της τότε υφυπουργού Βιομηχανίας Θεοδώρας Τζάκρη.

«Ο κ. Κιτσάκος κατονομάζει έξι στελέχη της κυβέρνησης και τους εμπλέκει σε ένα πρωτοφανές σκάνδαλο, από το οποίο προκύπτει τεράστια ζημιά για το Δημόσιο και τους Έλληνες πολίτες. Τι απαντούν οι εμπλεκόμενοι υπουργοί; Γνώριζαν ή όχι τις ενέργειες του στελέχους του ΣΥΡΙΖΑ που οι ίδιοι διόρισαν; Συμφώνησαν ή όχι με τις ενέργειες του εκλεκτού τους;», ρώτησε η κυρία Σπυράκη.

Το θέμα μάλιστα είναι σε προχωρημένο δικαστικό στάδιο καθώς ήδη για την υπόθεση διενεργείται κύρια ανάκριση, μετά από μήνυση της διοίκησης της ΔΕΠΑ (τον Δεκέμβρη του 2017) η οποία οδήγησε στην άσκηση δίωξης για τα κακουργήματα της απάτης από κοινού και κατ’ εξακολούθηση σε βάρος του Δημοσίου, αλλά και το έγκλημα της σύστασης εγκληματικής οργάνωσης με σκοπό την απάτη σε βάρος του Δημοσίου σε βάρος του Λαυρέντη Λαυρεντιάδης και άλλων 11 ατόμων, για την υπόθεση της ELFE Ελληνικά Χημικά Λιπάσματα.

Ακολούθησε νέα, κακουργηματική δίωξη -προ λίγων ημερών- σε βάρος του κ. Κιτσάκου, με πηγές της ΔΕΠΑ να διευκρινίζουν ότι η άσκηση της ποινικής δίωξης σε βάρος του κ. Κιτσάκου δεν προήλθε από τη μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε στον εισαγγελέα η νυν διοίκηση της εταιρείας τον Δεκέμβριο του 2017 και η οποία στρεφόταν κατά της ELFE και συνδεδεμένων με αυτήν εταιρειών. Αντίθετα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η δίωξη είναι αποτέλεσμα έρευνας της οικονομικής αστυνομίας που έγινε τον Μάρτιο του 2017 στη ΔΕΠΑ μετά από ανώνυμη καταγγελία η οποία εικάζεται ότι προήλθε από εργαζόμενους των λιπασμάτων.

Οι διαρροές προς τον Τύπο μάλιστα επιχειρούν να συνδέσουν τη δίωξη σε βάρος του κ. Κιτσάκου με την ανοχή που φέρεται να επέδειξε για τα οφειλόμενα της ELFE. To συνέδεαν δε, και με το γεγονός ότι στο παρελθόν είχε διατελέσει διευθύνων σύμβουλος της γνωστής ΝΕΟΧΗΜΙΚΗΣ αλλά και γενικός διευθυντής της ίδιας της  ELFΕ. H δική του άποψη βέβαια, (όπως καταγράφεται σε επίσημη ανακοίνωση), είναι τελείως διαφορετική και θα έχει την ευκαιρία να την αναπτύξει  και ενώπιον των αρχών.

3.Το τίμημα της νέας σύμβασης για το αεροδρόμιο

Στη Δικαιοσύνη για πρόκληση ζημίας σε βάρος του δημοσίου από την προηγούμενη σύμβαση παραχώρησης για άλλα 20 χρόνια του αεροδρομίου Ελ. Βενιζέλος, έφερε το θέμα ιδιώτης, ενώ στη Βουλή το οδήγησε η ΝΔ.

Η μηνυτήρια αναφορά που κατατέθηκε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών στρέφεται κατά παντός υπευθύνου (συμμετόχου, εμπλεκομένου, κ.λπ.) και αφορά το ενδεχόμενο τέλεσης αδικημάτων, κακουργηματικού χαρακτήρα, όπως είναι αυτά της  απιστίας στην υπηρεσία σε συνδυασμό με τις επιβαρυντικές διατάξεις του ν. 1608/1950 περί καταχραστών του Δημοσίου, παράβασης καθήκοντος, κ.λπ.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις 14 Σεπτεμβρίου 2018, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), έκανε δεκτή τη νέα προσφορά που υπέβαλε η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» ΑΕ (ΔΑΑ) για την επέκταση – κατά 20 έτη (μέχρι τις 11/6/2046) – της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας.

Η προσφορά της ΔΑΑ προβλέπει συνολικό τίμημα ύψους 1.382,6 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ, ενώ το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 1,115 δισ. ευρώ.

Όμως, όπως σημειώνεται στις 30 Σεπτεμβρίου 2017 -έναν χρόνο πριν δηλαδή-  είχε ανακοινωθεί πως έγινε αποδεκτή από το ΤΑΙΠΕΔ προσφορά, για την 20ετή μίσθωση-παραχώρηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» και μάλιστα είχε υπογραφεί και η Σύμβαση Παράτασης από τον Υπουργό Οικονομικών, το ΤΑΙΠΕΔ και την ΔΑΑ.

Το τότε -του 2017- συνολικό τίμημα για την παράταση, ανέρχονταν στα 600 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ, ενώ το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανερχόταν σε 483,87 εκατ. ευρώ.

Με άλλα λόγια, το τίμημα που είχε υπογράψει η κυβέρνηση τον Σεπτέμβριο του 2017 ήταν κατά 650 εκατ. ευρώ μικρότερο από αυτό που συμφωνήθηκε φέτος.

Στην ερώτηση της ΝΔ αναφέρονταν τα εξής:

«Όπως είναι λογικό, μια τέτοια διαφοροποίηση στο τίμημα για την 20ετή παράταση του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών εγείρει πολλά ερωτήματα, και συγκεκριμένα:

– Ποια ήταν η διεθνής διαγωνιστική διαδικασία που είχε ακολουθηθεί την περίοδο 2016-2017 και οδήγησε στη Συμφωνία της 30ης Σεπτεμβρίου 2017; Σε περίπτωση που δεν είχε ακολουθηθεί διεθνής διαγωνισμός, για ποιο λόγο ελήφθη μια τέτοια απόφαση που αντιτίθεται στο ευρωπαϊκό δίκαιο;

– Σε ποια μελέτη βασίστηκε το ελληνικό δημόσιο και το ΤΑΙΠΕΔ για τον καθορισμό του τιμήματος της παράτασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» 600 εκατ. ευρώ και σε ποια μελέτη βασίστηκε σήμερα για το τίμημα των σε 1.382,6 εκατ. ευρώ;

– Ποια ήταν η άποψη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη διαδικασία που είχε επιλέξει η κυβέρνηση και οδήγησε στη Συμφωνία της 30ης Σεπτεμβρίου 2017;

– Ποια ήταν η άποψη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Commission (DG COMP) για το ύψος του τιμήματος των 600 εκατ. ευρώ;

– Θεωρείτε ότι η κυβέρνησή σας υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, όταν μόλις πριν από ένα έτος είχε αποδεχθεί την παράταση της παραχώρησης του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας με το μισό τίμημα απ’ όσο τελικά συμφωνήθηκε;»

Το υπουργείο Οικονομικών απάντησε καλύπτοντας το ΤΑΙΠΕΔ και τις επιλογές του. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, οι υπηρεσίες της Ε.Ε. αναθεώρησαν το τίμημα, επειδή το ΤΑΙΠΕΔ χρησιμοποίησε προγενέστερα στοιχεία για την αποτίμηση της αξίας της παράτασης του δικαιώματος εκμετάλλευσης του αερολιμένα.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή», ανέφερε η ανακοίνωση, «αναγνωρίζοντας τη ραγδαία ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα και τις ιδιαίτερα θετικές προοπτικές για αύξηση του ΑΕΠ, ζήτησε την αναθεώρηση των στοιχείων. Η αναθεώρηση αυτή οδήγησε στην αύξηση του τιμήματος», ανέφερε ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr