Νέες διώξεις στην Γερμανία για το DieselGate – 30.000 οι Έλληνες-θύματα του σκανδάλου
Η διερεύνηση του μεγαλύτερου σκανδάλου στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας από την γερμανική δικαιοσύνη φαίνεται να λαμβάνει γοργούς ρυθμούς .Ο λόγος για το αποκαλούμενο Diesel Gate ή σκάνδαλο των ρύπων , τα “θύματα” του οποίου στην Ελλάδα υπολογίζονται σε 30 χιλ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων. Την Τετάρτη 31 Ιουλίου ανακοινώθηκε ότι η Γενική Εισαγγελία του Μονάχου άσκησε […]
Η διερεύνηση του μεγαλύτερου σκανδάλου στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας από την γερμανική δικαιοσύνη φαίνεται να λαμβάνει γοργούς ρυθμούς .Ο λόγος για το αποκαλούμενο Diesel Gate ή σκάνδαλο των ρύπων , τα “θύματα” του οποίου στην Ελλάδα υπολογίζονται σε 30 χιλ. ιδιοκτήτες αυτοκινήτων.
Την Τετάρτη 31 Ιουλίου ανακοινώθηκε ότι η Γενική Εισαγγελία του Μονάχου άσκησε βαριές διώξεις κατά του πρώην επικεφαλής της Audi , θυγατρικής του Όμίλου VW, υποδεικνύοντας τον ως τον άνθρωπο που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην απόφαση του GroupVW να επιτρέψει την εξέλιξη και πώληση πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων της εταιρείας, εν γνώσει του ότι τα λογισμικά τους δεν πληρούσαν τις τεχνικές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων κατά τα τα πρότυπα του euro5.
Η δίωξη που αφορά και άλλα πρόσωπα αφορά πρακτικές έμμεσης διάκρισης και απατηλής εγκληματικής διαφήμισης, καθώς σύμφωνα με τα διεθνή μέσα ενημέρωσης, οι Γερμανοί Εισαγγελείς φέρονται να καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι ο πρώην γενικός εκτελεστικός διευθυντής της Audi, που έχει κρατηθεί για την υπόθεση, γνώριζε τουλάχιστον από τα τέλη Σεπτεμβρίου 2015, ότι τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα της εταιρείας του, είχαν παραποιημένο λογισμικό εκπομπής καυσαερίων και παρ ΄όλα αυτά ενέκρινε την πώληση τους τόσο στην Ευρωπαϊκή όσο και Αμερικανική αγορά.
Οι “ηττημένες συσκευές” κλονίζουν το Όμιλο VW
Με τον όρο “ηττημένες συσκευές” που χρησιμοποιούν οι Γερμανοί εισαγγελείς για τα επίμαχα λογισμικά στα αυτοκίνητα που παραποιούσαν τις τιμές εκπομπής ρύπων , φαίνεται να προχωρά με γοργά πλέον βήματα η ποινική μεταχείριση της υπόθεσης του μεγαλύτερου περιβαλλοντικού σκανδάλου στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας , ενώ φαίνεται πως θα υπάρξουν διαδικασίες και στην εν εξελίξει αστική μεταχείριση χιλιάδων θυμάτων.
Οι εξελίξεις όπως εκτιμούν όσοι ασχολούνται με την υπόθεση, να ανοίξουν επιπλέον δρόμο κυρίως για την μαζική διεκδίκηση αποζημιώσεων και από ενδιαφερόμενους Έλληνες πελάτες του group VW, που αγόρασαν αυτοκίνητα με πειραγμένο λογισμικό.
Κατά τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις στην Ελλάδα από το Diesel Gate, που αποκαλύφθηκε το 2015, επηρεάστηκαν περίπου 30.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων από όλο το φάσμα παραγωγής τους Vwgroup.
Η ελληνική πτυχή του ζητήματος
Επί ελληνικών δικαστηρίων έχει δημοσιοποιηθεί μόνο μία περίπτωση πρωτόδικης απόφασης που δικαίωσε καταναλώτρια – αγοράστρια αυτοκινήτου του Vwgroup με εγκατεστημένο το εν λόγω λογισμικό, επιδικάζοντας αποζημίωση της από την εταιρεία.Δικηγόροι εκτιμούν πως είναι ελάχιστες αντίστοιχες προσφυγές για ην υπόθεση ενώ τονίζουν πως έχουν αναφερθεί και αρκετές περιπτώσεις που είτε ρυθμίστηκαν εξωδικαστικά αξιώσεις, είτε οι πελάτες έλαβαν το λεγόμενο “πακέτο διόρθωσης” του λογισμικού και συνεπώς δεν προχώρησαν σε υποβολή αξιώσεων. Σημειώνουν επίσης πως σύμφωνα με τον ελληνικό αστικό κώδικα ο χρόνος παραγραφής για αποζημίωση επί αδικοπραξίας είναι η πενταετία από τον χρόνο που υπέστη ζημία. Επομένως ο χρόνος , με έναρξη το 2015 που έγινε γνωστή η υπόθεση, λήγει εντός του 2020.
Στην απόφαση της καταναλώτριας, η VW, δεν άσκησε έφεση . Η παραίτηση του κολοσσού από την έφεση, ερμηνεύεται ως κίνηση τακτικής καθώς η Vwgroup δείχνει να έχει επιλέξει την συγκεκριμένη νομική στρατηγική, με στόχο την αποφυγή έκδοσης απόφασης από Ανώτατη Δικαστική Αρχή, που θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις να δημιουργήσει δεδικασμένο για άλλες αποφάσεις και σε άλλες χώρες.
Για την υπόθεση έχουν εκδοθεί εκατοντάδες αποφάσεις αποζημίωσης σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και έχουν υποβληθεί χιλιάδες αγωγές , μεμονωμένων προσώπων αλλά και ομαδικές μέσω ενώσεων καταναλωτών .
Η ποινική διερεύνηση της υπόθεσης στην Ελλάδα ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2015 στο πλαίσιο της οποίας μάλιστα είχαν γίνει συναντήσεις με Γερμανούς , Αμερικανούς και άλλους Εισαγγελείς ευρωπαϊκών χωρών μέσω Euro justice. Η έρευνα ωστόσο εδώ και αρκετούς μήνες παραμένει ακίνητη καθώς αναζητείται επιστημονική επιτροπή μέτρησης εκπομπών ρύπων οχημάτων.
Το Diesel Gate με αριθμούς.
Το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας, αποκαλύφθηκε στις 18 Σεπτεμβρίου 2015 , όταν η Αμερικανική Υπηρεσία για την Προστασία του Περιβάλλοντος γνωστή ως EPA, εξέδωσε επίσημη προειδοποίηση κατά της Vwgroup, για παραβίαση της Συνθήκης για καθαρό αέρα, με βάση τις τιμές εκπομπών ρύπων γα τα πετρελαιοκίνητα οχήματα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Το 2017 η Vwgroup παραδέχθηκε το πρόβλημα και δήλωσε ένοχη για την παραποίηση του λογισμικού στα αυτοκίνητα της, με στόχο να φαίνεται ότι είναι συμβατά με τα ανώτατα όρια εκπομπών ρύπων.
Από την έρευνα που ξεκίνησαν οι γερμανικές αρχές , φαίνεται να έχει προκύψει εμπλοκή στην υπόθεση για 69 στελέχη του Ομίλου της αυτοκινητοβιομηχανίας VW, ανάμεσα τους, o ανώτατος γενικός διευθυντής του Ομίλου. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, σε βάρος τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες που ,όπως και στην περίπτωση της πρόσφατης δίωξης , αφορούν την έγκριση τους στην εξέλιξη και πώληση των αυτοκινήτων μάρκας VW Audi και Porsche, με εγκατεστημένο το επίμαχο λογισμικό, με αποτέλεσμα αυτά να φαίνεται ότι εκπέμπουν ρύπους συμβατούς με την σχετική νομοθεσία, ενώ στην ουσία εξέπεμπαν πολύ πάνω από τα επιτρεπτά όρια.
Ο Όμιλος εφάρμοσε σχέδιο ανακλήσεων που ξεπέρασε τα 8,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα ενώ έχει συμφωνήσει να συνεχίσει την δωρεάν αναβάθμιση οχημάτων με εγγύηση ως το τέλος του 2020.
Οι Αμερικανικές αρχές έχουν επιβάλλει στον Όμιλο πρόστιμα ύψους 4,3 δισ δολαρίων, ενώ ανώτατα στελέχη της βιομηχανίας έχουν βρεθεί αντιμέτωπα με ποινές φυλάκισης.
Στην Ευρώπη μόνο στην Audi, επιβλήθηκε τον περασμένο Οκτώβριο πρόστιμο 800 εκ ευρώ.
Σήμερα εκτιμάται ότι περισσότερα από 400.000 αυτοκίνητα πουλήθηκαν στην Ευρώπη και Αμερική με το παραποιημένο λογισμικό, ενώ η τελική οικονομική ζημιά για τον όμιλο είναι δύσκολο να υπολογιστεί, καθώς ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για τις άλλες μάρκες του ομίλου όπως η Porsche και η Skoda.
Είναι ωστόσο ενδεικτικό ότι μόνο στην περιοχή της Καλιφόρνια , ανοιχτοί “τάφοι” επίμαχων αυτοκινήτων, φαίνεται να ..φιλοξενούν περισσότερα από 300.000 οχήματα εγκαταλελειμμένα.
Μέχρι την ημέρα που ξέσπασε το σκάνδαλο Diesel Gate, ο όμιλος VW ήταν ο μεγαλύτερος πωλητής πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ.
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr