Ραγδαίες εξελίξεις: Εισαγγελική έρευνα για τα Boeing 737 MAX
Ραγδαίες είναι πλέον οι εξελίξεις στην υπόθεση της έρευνας ασφαλείας των Boeing 737 MAX, καθώς, σύμφωνα με το Γαλλικό Πρακτορείο, στην υπόθεση παρενέβη εισαγγελέας της Ουάσινγκτον ο οποίος ξεκίνησε ποινική έρευνα -κάτι εξαιρετικά σπάνιο στις ΗΠΑ για αεροπορικά δυστυχήματα- για τη διαδικασία αδειοδότησης τόσο των δυο μοιραίων αεροσκαφών (Ethiopian και Lion Air), όσο και, ευρύτερα, για την πιστοποίηση του μοιραίου μοντέλου της Boeing, 737 MAX.
Κατά την ίδια πηγή, έχει ήδη δοθεί κλήτευση σε ένα άτομο που φέρεται ότι είχε κομβικό ρόλο στην πιστοποίηση του 737 MAX 8, της Ethiopian Airlines, η συντριβή του οποίου έφερε των θάνατο 157 ανθρώπων. Με την κλήτευση ζητούνται επίσης συγκεκριμένα έγγραφα που σχετίζονται με το 737 MAX της Ethiopian Airlines που έπεσε προκαλώντας την τραγωδία στην Αιθιοπία.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το Politico, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) βρίσκεται αντιμέτωπη με την μεγαλύτερη κρίση που έχει αντιμετωπίσει κατά τα τελευταία χρόνια, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη πολλαπλές έρευνες για το πλαίσιο της λειτουργίας της. Πολλοί είναι αυτοί που αναρωτιούνται σήμερα τι έχει πάει στραβά με την FAA η οποία κατά την τελευταία δεκαετία οργάνωσε ένα πλαίσιο λειτουργικών κανονισμών ασφαλείας πτήσεων, το οποίο θεωρούνταν ως το ασφαλέστερο από πλευράς κανονισμών, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το πλαίσιο αυτό ασφαλείας πτήσεων τελεί σήμερα υπό αμφισβήτηση, μετά την απώλεια συνολικού αριθμού 346 ανθρώπων από τον περασμένο Οκτώβριο, σε δύο καταστροφικές αεροπορικές συντριβές αεροσκαφών Boeing 737 MAX 8. Η έγκριση πλοϊμότητας του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους έγινε μετά την άδεια που δόθηκε στην κατασκευάστρια εταιρία Boeing για την διεξαγωγή από την ίδια των τεστ εποπτείας και πτητικής πιστοποίησης, υπό την εφαρμογή ενός πλαισίου λειτουργίας το οποίο έχει εγκριθεί πολλαπλώς από το Κογκρέσο των ΗΠΑ.
Η αναφερόμενη ομοσπονδιακή υπηρεσία ελέγχεται καθώς αναμένει εδώ και 15 μήνες, τον διορισμό του διευθυντή της, από τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ. “Ανησυχώ για το ενδεχόμενο διάβρωσης της κουλτούρας ασφαλείας πτήσεων και μερικές φορές υπάρχει μια αδιόρατη κινητικότητα στην διαδρομή του χρόνου,” δήλωσε χαρακτηριστικά ο Τζον Πορκάρι πρώην αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, που σήμερα εργάζεται για την εταιρία συμβούλων WSP.
Οι δύο καταστροφικές συντριβές στην Ινδονησία και την Αιθιοπία έχουν προκαλέσει σοβαρά ερωτηματικά για την πιστοποίηση πλοϊμότητας του Boeing 737 MAX 8 από την FAA, συμπεριλαμβανομένων και των παραπόνων που έχουν εκφράσει ενώσεις πιλότων στις ΗΠΑ, για την αποτυχία της Boeing και της FAA να τους ενημερώσουν αποτελεσματικά για την λειτουργία του νέου λογισμικού (software) με το οποίο είναι εφοδιασμένο το νέο αεροσκάφος.
Οι ανησυχίες των πιλότων εντοπίζονται στο ενδεχόμενο εσφαλμένης λειτουργίας του λογισμικού (MCAS), το οποίο μπορεί να οδηγήσει μέσω ηλεκτρονικής λειτουργίας των υπολογιστών του αεροσκάφους στην βύθιση του ρύγχους, με άμεση συνέπεια την απώλεια ελέγχου και την συντριβή του, εάν αυτό δεν βρίσκεται σε ύψος ασφαλείας.
Οι ηγέτες των κοινοβουλευτικών ομάδων στην Βουλή των Αντιπροσώπων και στην Γερουσία έχουν υποσχεθεί να εξετάσουν τι πήγε στραβά και οδήγησε στις δύο καταστροφικές συντριβές των αεροσκαφών, που έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον και του Γενικού Επιθεωρητή του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ, αλλά και μιας ομοσπονδιακής ομάδας ενόρκων στην Ουάσινγκτον, σύμφωνα με δημοσιεύματα εφημερίδων το Σαββατοκύριακο.
Έχει περάσει ένας μόλις χρόνος από τότε, που η FAA ήταν αποδέκτης θετικών σχολίων για την ασφάλεια των πτήσεων στους ουρανούς των ΗΠΑ, καθώς δεν είχε καταγραφεί καταστροφική απώλεια επιβατικού αεροσκάφους των ΗΠΑ με νεκρούς, από το 2009. Παράλληλα, δεν υπήρξαν νεκροί από αεροπορικά ατυχήματα στην διάρκεια πτήσεων επιβατικών αεροσκαφών, σε όλο το 2017 και σε παγκόσμιο επίπεδο.
Από την άλλη μεριά, η FAA βρίσκεται αντιμέτωπη με μία σειρά ουσιαστικών ερωτήσεων για τις στενές σχέσεις που διατηρεί με τις εταιρίες για τις οποίες έχει αρμοδιότητα ουσιαστικής εποπτείας. Ο πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής των Αντιπροσώπων, Δημοκρατικός Τζέιμς Όμπερσταρ από τη Μινεσότα είχε περιγράψει την κατάσταση αυτή ως “μία κουλτούρα άνεσης,” το 2008.
Μεταξύ άλλων πραγμάτων, ο ίδιος είχε παρατηρήσει ότι η FAA -σύμφωνα με έγγραφά της- αναφέρονταν στις εταιρίες της αεροπορικής βιομηχανίας, θεωρώντας ότι αυτές είναι “πελάτες” της.
Την περίοδο εκείνη, η αναφερόμενη ομοσπονδιακή υπηρεσία βρίσκονταν στο επίκεντρο κριτικής για μία σειρά ρωγμών που είχαν παρουσιαστεί στις ατράκτους των αεροσκαφών (Southwest Airlines), με τους επικριτές της να επισημαίνουν ότι η FAA είχε επιτρέψει τις πτήσεις των αεροσκαφών, ενώ αυτά έπρεπε να έχουν αποσυρθεί από την ενεργό υπηρεσία.
“Η FAA είναι αναγκαίο να κοιτάξει πολύ καλά στο εσωτερικό της” είχε δηλώσει ο (τότε) Δημοκρατικός Γερουσιαστής Τζέι Ροκφέλερ στην διάρκεια μιας ακρόασης που πραγματοποιήθηκε το 2008, χαρακτηρίζοντας την όλη κατάσταση ως “μία κατάσταση σπειροειδούς καθόδου” για την αναφερόμενη υπηρεσία.
Παρά τις ανησυχίες που είχαν εκφραστεί από τότε, το Κογκρέσο εξακολούθησε να προτείνει την παράδοση από την FAA μέρους της κανονιστικής λειτουργίας της, τόσο στις αεροπορικές εταιρίες, όσο και στις εταιρίες παραγωγής αεροσκαφών.
Το σχετικό πρόγραμμα επιτρέπει σε εταιρίες όπως η Boeing την επιλογή των δικών τους εργαζομένων, τους οποίους η FAA πιστοποιεί στην συνέχεια, προκειμένου να ενεργούν για λογαριασμό της. Οι εργαζόμενοι αυτοί, αφού πιστοποιηθούν μπορούν να ελέγξουν το επίπεδο εφαρμογής π.χ. από την κατασκευάστρια εταιρία μιας σειράς ομοσπονδιακών κανονισμών, σε ένα ευρύ πλαίσιο ασφάλειας των πτήσεων για την πολιτική αεροπορία.
Τα μέλη του Κογκρέσου ενέκριναν την εφαρμογή σχετικού προγράμματος, εξουσιοδοτώντας την FAA για την εφαρμογή του, τον Οκτώβριο του 2018.
Υπό το πρόγραμμα αυτό, η FAA υποτίθεται ότι διατηρεί την ευθύνη πιστοποίησης για την έγκριση των παραμέτρων πτήσης π.χ. ενός αεροσκάφους σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από την ομοσπονδιακή νομοθεσία των ΗΠΑ.
Ωστόσο, ο Γενικός Επιθεωρητής του υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ είχε δηλώσει στην διάρκεια μια ακρόασης του 2015, ότι η FAA δεν μπορούσε να δώσει μία ξεκάθαρη εικόνα για την επαρκή ή μη στελέχωση του μεγαλύτερου γραφείου της, το οποίο επιβλέπει την εφαρμογή του παραπάνω προγράμματος και το οποίο εποπτεύει (θεωρητικά) και την Boeing.
Σε μία ξεχωριστή αναφορά του 2012, ο γενικός επιθεωρητής είχε καταγράψει ότι η (υποτιθέμενη) στενή σχέση συνεργασίας μεταξύ της Boeing και της διοίκησης της FAA, προκαλούσε ανησυχία μεταξύ των στελεχών της. Μερικά από αυτά τα στελέχη, επέκριναν τους προϊσταμένους τους ότι “δεν υποστήριζαν πάντα τις προσπάθειές τους, για την απόδοση ευθυνών στην Boeing,” σύμφωνα με ένα αντίγραφο της αναφοράς που έχει στα χέρια του το Bloomberg.
Από την άλλη μεριά, η FAA έχει και τους υποστηρικτές της. Μεταξύ αυτών και τα μέλη του Κογκρέσου που έλαβαν μέρος σε μία κεκλεισμένων των θυρών ακρόαση την προηγούμενη εβδομάδα για την καταστροφική συντριβή του αεροσκάφους Boeing 737 MAX 8 στην Αιθιοπία. Στην διάρκεια της ακρόασης αυτής, επισημάνθηκε ότι η χαλαρή εκπαίδευση των ξένων πιλότων μπορεί να εξελιχθεί σε μεγαλύτερο πρόβλημα, από ενδεχόμενα κατασκευαστικά ελαττώματα στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.
Πηγή: topontiki.gr
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr