Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Πάνος Λαζαράτος: Καθηγητής νομικής και κορυφαίος τενόρος

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Πάνος Λαζαράτος: Καθηγητής νομικής και κορυφαίος τενόρος

Η πρώτη «ανάγνωση» όταν κάποιος αντικρίζει τον καθηγητή Δημοσίου Δικαίου του Πανεπιστημίου Αθηνών, Πάνο Λαζαράτο, είναι «σκληρό κοστούμι». Εν ολίγοις στην αργκό των δικαστηρίων , σκληρό καρύδι της μαχόμενης δικηγορίας. Η εικόνα εμπλουτίζεται αυτομάτως με τον μεστό λόγο του, την έμφυτη ευγένεια και την εντυπωσιακή δυνατότητα (ακόμα και στον αδηφάγο και εξαιρετικά σύντομο τηλεοπτικό χρόνο) να εξηγήσει και να γίνει κατανοητός ακόμα και τον πιο δυσνόητο νομικό όρο. Καθηγητής γαρ…

Είναι από τις ιστορίες που -πραγματικά- θα έπρεπε να λέγονται: Πως πίσω από το ατσαλάκωτο κοστούμι της βαριάς δικηγορίας, με τεράστιες δικαστικές μάχες και νίκες, κρύβεται μια σπάνια, ευαίσθητη και εκλεπτυσμένη προσωπικότητα

Ο Λαζαράτος όμως, είναι ένας από τους λίγους καθηγητές, που συνδυάζει την κατάρτιση και την άψογη θεωρητική γνώση , με την αποκαλούμενη στα δικαστήρια ,  δυναμική στο ακροατήριο. «Τα λέει ο άνθρωπος», όπως περιγράφει ένας συνάδελφός του. Εξ ου και όπως είναι ευρέως γνωστό στο Πανεπιστήμιο , το αμφιθέατρο στο μάθημα του είναι ασφυκτικά γεμάτο. Και τα ακροατήρια όμως στις υποθέσεις του είναι ασφυκτικά γεμάτα  και όχι μόνον γιατί χειρίζεται υποθέσεις υψηλής σοβαρότητας και δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος.

Η υπόθεση των τηλεοπτικών αδειών

Ο καθηγητής, είναι πιθανόν ο αρχιτέκτονας (ή ένας από αυτούς) της στρατηγικής νίκης των τηλεοπτικών σταθμών στον διαγωνισμό της αδειοδότησης που κατέπεσε στην Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας τον Οκτώβριο του 2016. Εκεί σε ένα διάλλειμα από τις τεράστιες σε όγκο και σημασία νομικές υποθέσεις, κάποιος ψιθύρισε την έτερη ιδιότητα του καθηγητή Λαζαράτου: «Είναι εξαιρετικός τενόρος», είπε στην ομήγυρη και η αλήθεια είναι πως προς στιγμήν άκουσε τα εξ αμάξης. Κι όμως μια απλή αναζήτηση (πριν του υποβληθεί η σχετική ερώτηση)  αποδείκνυε του λόγου του αληθές.  Το βιογραφικό σαφές: «Σπούδασε θέατρο στη σχολή του Καρόλου Κουν (1982-1983) και πήρε το δίπλωμα μονωδίας από το Ελληνικό Ωδείο με άριστα παμψηφεί με καθηγήτρια τη Γιολάντα ντι Τάσσο (2000)».

Το ακροατήριο και το θέατρο

Λένε πως η ακροαματική διαδικασία σε ένα δικαστήριο έχει στοιχεία θεατρικής παράστασης. Εισαγωγή, εξέλιξη, κλιμάκωση, κορύφωση, φινάλε. Ο καθηγητής Λαζαράτος λοιπόν είναι προφανώς η προσωποποίηση της ένωσης των δυο αυτών κορυφαίων ανθρωπίνων τεχνών. Η αναζήτηση του βιογραφικού του αν ξεκινήσει κανείς από τα νομικά είναι εντυπωσιακή, αλλά δεν υπολείπεται η καλλιτεχνική του κατάρτιση:  Έχει οργανώσει πληθώρα ατομικών ρεσιτάλ με συνεργασία ηθοποιών στην Αθήνα, τη Σαντορίνη, τα Χανιά, την Καλαμάτα, τη Σπάρτη, τη Σύρο,  την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου, την Παλαιά Επίδαυρο και τα Κύθηρα, με ρεπερτόριο βασισμένο κυρίως στην ιταλική καντσονέτα, την ισπανική θαρθουέλα, το γαλλικό τραγούδι, τα γερμανικά Lieder και άριες της ιταλικής κυρίως όπερας (Verdi και βερισμός).

              Μεταξύ άλλων: Bel Canto (2003), Sogno (2004), Romanza (2006), Ideale (2007), Passione (2008), Desamor  (2009 στην Αθήνα και στο Κάστρο της Καλαμάτας), Του κύκλου τα γυρίσματα (2009 στα Χανιά, με θεατρικό δρώμενο βασισμένο στον Ερωτόκριτο), Ave Maria (2009), Viaggio (2010), Αλεξάνδρεια (2010 προσκεκλημένος από το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας κατά την αναγόρευσή του ως άρχοντος μαΐστορος), Luce e Ombra (2010), Vivere (2011), Λες και ήταν χτες (2011, με την μεσόφωνο Βάγια Κωφού), My Way (2012, με συνοδεία τους “Hermes Brass Quintet”), Ταξίδι στα Κύθηρα (2012), O dolce Napoli (2012), Noël (2013), Περίπλους (2014), Wanderung (2015).

Έχει ηχογραφήσει την ανέκδοτη όπερα του Νίκου Καρβέλα «Ιοσολβάδ» (Ιοσολβάδ). Έχει τραγουδήσει αρκετές φορές το Χειμωνιάτικο Ταξίδι και την Ωραία Μυλωνού του Σούμπερτ. Τον Ιανουάριο 2018 τραγούδησε σε μια κοινή παράσταση σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση θεατροποιημένη, το ίδιο βράδυ, και τους δύο κύκλους τραγουδιών υπό τον τίτλο Schubertiade.

Το ρεσιτάλ θα είναι ένα “Χειμωνιάτικο Ταξίδι”…

Σε λίγες μέρες (στις 13 Δεκεμβρίου στις 20.30 στο Ίδρυμα Θοεχαράκη) τραγουδά το Χειμωνιάτικο Ταξίδι (Winterreise) με τον Τίτο Γουβέλη στο πιάνο. Οι δυο τους  συνεργάζονται για μία ακόμη φορά στην εκτέλεση μιας θεατροποιημένης εκδοχής του μείζονος κύκλου τραγουδιών του Franz Schubert, Χειμωνιάτικο Ταξίδι (Winterreise).

Το ταξίδι αυτό μέσα στο χειμώνα, όπως περιγράφεται μέσα από τους στίχους των τραγουδιών, είναι η περιπλάνηση της καρδιάς στους δρόμους της μοναξιάς. Ο οδοιπόρος προδομένος από την αγαπημένη του, φεύγει από το σπίτι της κρυφά μέσα στη νύχτα και εγκαταλείπει την πόλη διαβαίνοντας τις απότομες ποταμίσιες όχθες. Η σκέψη του θανάτου στοιχειώνει εμμονικά το νου του. Κοράκια, πετεινοί, σκυλιά, νερά, δάκρυα, ψευδόφωτα, όνειρα συνοδεύουν το δρόμο του προς ένα νεκροταφείο που τον διώχνουν. Στο τέλος βρίσκει το θάρρος να προχωρήσει στο κρίσιμο περαιτέρω βήμα. Τρεις ήλιοι εμφανίζονται μπροστά του σαν οπτασία λίγο πριν βυθιστεί στο σκοτάδι, όπου συνομιλεί με ένα γέρο ζητιάνο που παίζει βιέλα.

Η αγάπη για τα νομικά

Ο καθηγητής όμως, πέραν της έμφυτης μεταδοτικότητας, έχει ιδιαίτερη ευχέρεια στο να αποτυπώνει νομικές έννοιες σε εξαιρετικά σημαντικά πολιτικο-κοινωνικά ζητήματα που άπτονται του Συντάγματος , με τρόπο άμεσο και κατανοητό. Γι’ αυτό και τα κείμενά του είναι εξαιρετικά δημοφιλή στο κόσμο της έντυπης και ηλεκτρονικής δημοσιογραφίας.

Ο Πάνος Λαζαράτος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1965. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Tübingen (1989) και σήμερα Καθηγητής του διοικητικού δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από το 1989 είναι ιδρυτικό μέλος της εταιρείας «Λαζαράτος και Συνεργάτες» (2011). Έχει συγγράψει πάνω από 15 μονογραφίες μετά τη διδακτορική του διατριβή και πάνω από 300 αυτοτελή επιστημονικά μελετήματα.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr