Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2024

Επιτροπή Πισσαρίδη: Το Δικαστικό Σώμα να επιλέγει τους 30 υποψηφίους για την ηγεσία των Δικαστηρίων

Η πρόταση που είχε διατυπωθεί από πολλούς φορείς, κυρίως Δικαστικές Ενώσεις και Δικαστές, και πριν την συνταγματική αναθεώρηση, δυστυχώς δεν περπάτησε στο χρόνο που έπρεπε, πλην επανέρχεται εμφατικά.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Επιτροπή Πισσαρίδη: Το Δικαστικό Σώμα να επιλέγει τους 30 υποψηφίους για την ηγεσία των Δικαστηρίων

Συνταγματική αναθεώρηση για την επιλογή των υποψηφίων για την ηγεσία των δικαστηρίων της χώρας από το Δικαστικό Σώμα, δηλαδή με πρόταση (προφανώς ) των Ολομελειών των δικαστηρίων και τελική επιλογή ή από Επιτροπή της Βουλής ή από το Υπουργικό Συμβούλιο, προτείνει η Επιτροπή Πισσαρίδη στην έκθεση για την ανάπτυξη της ελληνικής Οικονομίας.

Η πρόταση που είχε διατυπωθεί από πολλούς φορείς, κυρίως δικαστικές ενώσεις και δικαστές, και πριν την συνταγματική αναθεώρηση, δυστυχώς δεν περπάτησε στο χρόνο που έπρεπε, πλην επανέρχεται εμφατικά.

Η αναφορά είναι ξεκάθαρη στο τμήμα της έκθεσης για τη Δικαιοσύνη:

«Το εύρος των προαγωγών στις ανώτατες δικαστικές θέσεις που βρίσκεται στην δικαιοδοσία της εκάστοτε κυβέρνησης θα μπορούσε να επανεξεταστεί. Με το παρόν σύστημα, οι προαγωγές για περίπου 30 θέσεις προέδρων και αντιπροέδρων στα ανώτατα δικαστήρια αποφασίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο. Θα μπορούσαν εναλλακτικά να προτείνονται υποψήφιοι για τις θέσεις αυτές από το δικαστικό σώμα, και η κυβέρνηση ή η αρμόδια επιτροπή της Βουλής να αποφασίζει μεταξύ των υποψηφίων. Το ζήτημα αυτό απαιτεί συνταγματική αναθεώρηση».

«Μάθε δικαστή μου …οικονομικά»

Η επιτροπή στην πρότασή της για την εκπαίδευση των δικαστών ζητεί ουσιαστικά να στραφούν στην οικονομική εξοικείωση , δεδομένων των συνθηκών που ζούμε:

«Η εκπαίδευση στην Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών είναι απαραίτητο να δίνει περισσότερο βάρος σε οικονομικά θέματα. Θα είναι κρίσιμης σημασίας οι δικαστές να συνδυάζουν τη νομική τους κατάρτιση με κατανόηση του οικονομικού τρόπου σκέψης και της οικονομικής ανάλυσης του δικαίου. Θα πρέπει επίσης να προσφέρονται μαθήματα σε περισσότερο τεχνικά οικονομικά θέματα, όπως ο ανταγωνισμός, η λογιστική και τα χρηματοοικονομικά. Η εκπαίδευση είναι σκόπιμο να αποκτήσει περισσότερο πρακτικό χαρακτήρα και λιγότερο θεωρητικό, με αύξηση του χρόνου εκπαίδευσης εντός των δικαστικών σχηματισμών με παρακολούθηση πραγματικών δικών και όλων των διαδικασιών.

Οι διαδικασίες κατάρτισης, αξιολόγησης και εξέλιξης θα πρέπει να επανασχεδιαστούν έτσι ώστε οι δικαστές να έχουν περισσότερες δυνατότητες καθώς και κίνητρα για συνεχή επιμόρφωση κατά τη διάρκεια της σταδιοδρομίας τους. Η κατάρτιση θα πρέπει να περιλαμβάνει περισσότερες δραστηριότητες, μεταξύ των οποίων και δραστηριότητες που αναπτύσσουν ψηφιακές και διοικητικές δεξιότητες».

Πως να γίνεται η αξιολόγηση

Η έκθεση επίσης παραθέτει προτάσεις για την αξιολόγηση των δικαστών και ζητεί να επιμηκυνθεί η θητεία των αξιολογητών των δικαστών, περαν του ενός έτους που είναι σήμερα:

«…Η αξιολόγηση θα πρέπει να αποκτήσει περισσότερο βάθος και να αφορά όλους τους βαθμούς. Οι αξιολογητές θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στο σύνολο των αποφάσεων που έχουν εκδοθεί με εισήγηση των αξιολογούμενων. Θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη ποσοτικά χαρακτηριστικά (π.χ. μέσος χρόνος διεκπεραίωσης υποθέσεων, ποσοστό ανατροπής αποφάσεων στον επόμενο βαθμό), καθώς και ποιοτικά χαρακτηριστικά (π.χ. βαθμός δυσκολίας των υποθέσεων). Η συμμετοχή σε δραστηριότητες κατάρτισης θα μπορούσε επίσης να λαμβάνεται υπόψη. Για την εξέλιξη σε ανώτερες θέσεις που περιλαμβάνουν διοικητικά χαρακτηριστικά, θα πρέπει να εξετάζονται και παράγοντες που αφορούν τις διοικητικές ικανότητες. Εναλλακτικά, μια ολιγόμηνη κατάρτιση σε διοικητικές δεξιότητες θα μπορούσε να παρέχεται σε δικαστές που έχουν εκλεγεί σε θέσεις προέδρων δικαστηρίων.

Για να καταστεί η αξιολόγηση αποτελεσματικότερη, θα πρέπει επίσης να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στο σώμα των αξιολογητών (οι οποίοι είναι ανώτατοι δικαστές). Η θητεία στο σώμα αυτό είναι μονοετής. Αυτό καθιστά δυσκολότερο να διαμορφωθεί κοινή αντίληψη μεταξύ αξιολογητών και αξιολογούμενων ως προς τα κριτήρια αξιολόγησης. Καθιστά επίσης δυσκολότερη την παρακολούθηση της προόδου των αξιολογούμενων. Το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν η αξιολογούμενη οντότητα είναι ένα δικαστήριο στο σύνολό του. Η θητεία στο σώμα των αξιολογητών θα πρέπει να επιμηκυνθεί, και το σώμα να αποτελεί τμήμα του ανώτατου δικαστηρίου του αντίστοιχου κλάδου.

Ένα χρήσιμο εργαλείο τόσο για την αξιολόγηση δικαστών και δικαστηρίων, όσο και για την καλύτερη κατανομή της δικαστικής ύλης εντός και μεταξύ των δικαστηρίων, είναι η συλλογή και συγκριτική ανάλυση δεικτών απόδοσης (π.χ. διεκπεραιωθείσες υποθέσεις ανά δικαστική μονάδα, μέσος χρόνος διεκπεραίωσης, ποσοστό ανατροπής αποφάσεων στον επόμενο βαθμό) για το σύνολο των δικαστηρίων της χώρας. Η υπηρεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης JustStat θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τον σκοπό αυτό. Η JustStat θα μπορούσε επίσης να εκπονεί ετήσια έκθεση με τα πορίσματα που προκύπτουν από τη συλλογή και ανάλυση των δεικτών απόδοσης».

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ