Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Τι είπε και για ποιους η Ρένα Δούρου στην απολογία της για την τραγωδία στο Μάτι

Η πρώην περιφερειάρχης Αττικής επιρρίπτει ευθύνες "στην Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και σε φορείς της (τότε) Κεντρικής κυβέρνησης"

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Τι είπε και για ποιους η Ρένα Δούρου στην απολογία της για την τραγωδία στο Μάτι

Σοβαρές ευθύνες στην πυροσβεστική υπηρεσία που είχε την επιχειρησιακή ευθύνη για την κατάσβεση της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι τον τραγικό Ιούλιο του 2018 επέρριψε ενώπιον του ανακριτή απολογούμενη η πρώην περιφερειάρχης Ρένα Δούρου. Σύμφωνα με πληροφορίες η πρώην περιφερειάρχης Αττικής στην πολύωρη απολογία της την περασμένη Παρασκευή “έδειξε” την Πυροσβεστική για κακό συντονισμό για έλλειψη επικοινωνίας και ενημέρωσης με τις υπόλοιπες υπηρεσίες οι οποίες συνέδραμαν στην επιχείρηση ελέγχου και κατάσβεσης της πυρκαγιάς αλλά και στην απομάκρυνση των κατοίκων, με αποτέλεσμα να καούν ζωντανοί 102 συνάνθρωποι μας και να αποτεφρωθούν χιλιάδες εκτάσεις γης και περιουσίες.

Η κ. Δούρου η οποία κατέθεσε παράλληλα και υπόμνημα στον 6ο ανακριτή Αθηνών, φέρεται να “πάτησε” πάνω στην μαρτυρία του τότε αρχηγού Τσουβαλά σύμφωνα με την οποία , “από τις επικοινωνίες προκύπτει ότι κανείς φορέας Πολιτικής Προστασίας που συνδράμει στο έργο του Πυροσβεστικού Σώματος δεν είχε σαφή εικόνα για το μέγεθος και την εξέλιξη της φωτιάς, εστερούντο δε όλοι της αναγκαίας πληροφόρησης από το Πυροσβεστικό ΣΩΜΑ” . Κατόπιν αυτού κατά την ίδια «….δεν υπάρχει καμμία ένδειξη ενοχής, πολλώ δε μάλλον, αποχρώσα σε βάρος της».

Υπενθυμίζεται ότι η πρώην περιφερειάρχης αφέθηκε ελεύθερη χωρίς κανέναν περιοριστικό όρο μετά την 12ωρη απολογία ενώπιον του 6ου ανακριτή Αθηνών.

Η Πυροσβεστική 

Στην εξαντλητική απολογία της η Ρένα Δούρου υπήρξε εξαιρετικά αναλυτική στις απαντήσεις της και μάλιστα προσκόμισε και αποφάσεις και έγγραφα για να καταδείξει τις κινήσεις που είχαν γίνει σε επίπεδο πρόληψης και σχεδιασμού αποτροπής των πυργκαγιών για το καλοκαίρι του 2018 , το οποιο τελικά σημάδεψε ολόκληρη τη χώρα. Παράλληλα με ξεκάθαρο τρόπο έδειξε προς την πυροσβεστική για την έλλειψη συντονισμού και σωστής ενημέρωσης , επικαλούμενη και τη μαρτυρία του νυν γγ του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και τότε αρχηγού της Πυροσβεστικής Κων/νου Τσουβάλα: «….από τις επικοινωνίες προκύπτει ότι κανείς φορέας Πολιτικής Προστασίας που συνδράμει στο έργο του Πυροσβεστικού Σώματος δεν είχε σαφή εικόνα για το μέγεθος και την εξέλιξη της φωτιάς, εστερούντο δε όλοι της αναγκαίας πληροφόρησης από το Πυροσβεστικό Σώμα. Ακόμη και ο (πρωην) Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας κ. Τσουβάλας με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο βεβαιώνει την έλλειψη επικοινωνίας και γνώσης από το Πυροσβεστικό Σώμα.. Η ενημέρωση του κοινού σε γενικό ή τοπικό επίπεδο κατά τη διάρκεια της καταστολής της πυρκαγιάς γίνεται αποκλειστικά από το Πυροσβεστικό Σώμα και τέτοια ενημέρωση δεν υπήρξε».

Στην δια ζώσης απολογίας της

Έδωσε εξηγήσεις για τις συνθήκες, που οδήγησαν στην τραγωδία στο Μάτι και τον Νέο Βουτζά με τους 102 νεκρούς. «…με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο, δήλωσα και επαναλαμβάνω ότι ουδέποτε και με κανέναν τρόπο, περιήλθε στα όργανα Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής ή στην Περιφερειάρχη Αττικής ή στους Αντιπεριφερειάρχες ή στην Εντεταλμένη Περιφερειακή Σύμβουλο Πολιτικής Προστασίας, εισήγηση από τον επικεφαλής αξιωματικό του Πυροσβεστικού Σώματος, για την εφαρμογή του μέτρου της Οργανωμένης Προληπτικής Απομάκρυνσης Πολιτών από την εντοπισμένη ή την μείζονα ή την ευρύτερη περιοχή της πυρκαγιάς»

Καθυστέρηση

Η Κα Δούρου που αφέθηκε ελεύθερη χωρίς περιοριστικούς όρους είναι μεταξύ των 20 κατηγορουμένων, που περιλαμβάνονται στη δικογραφία, μαζί με τότε στελέχη της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας, της Πολιτικής Προστασίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι απαντώντας σε κομμάτι- κομμάτι κάθε κατηγορίας και ειδικά στο σκέλος που της αποδίδεται ότι «στο κείμενο με τίτλο «ΔΑΣΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ 2018 – Σχεδιασμός για την πρόληψη και ετοιμότητα για την αντιμετώπιση κινδύνων που προέρχονται από την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών» που εσύ ως Περιφερειάρχης Αττικής απέστειλες με καθυστέρηση (στις 20.7.2018, περί το μέσο της αντιπυρικής περιόδου και τρεις ημέρες πριν από την εκδήλωση της πυρκαγιάς) στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής», απαντά ξεκάθαρα πως η ευθύνη της καθυστέρησης είναι στην Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και στην καθυστερημένη έκδοση αποφάσεων φορέων της (τότε) Κεντρικής κυβέρνησης.

Μεταξύ άλλων τόνισε: “η αποστολή από την Αυτοτελή Διεύθυνση Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής του Περιφερειακού Σχεδιασμού με τίτλο «ΔΑΣΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ 2018 – Σχεδιασμός για την πρόληψη και ετοιμότητα για την αντιμετώπιση κινδύνων που προέρχονται από την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών», που η ίδια εκπόνησε κατ’ αρμοδιότητα, οφείλεται στην καθυστερημένη εκπόνηση του Σχεδίου Δράσης της ΓΓΠΠ (25.5.2018) και τις εντεύθεν μη έγκαιρες εκδόσεις σχετικών αποφάσεων φορέων της Κεντρικής Κυβέρνησης”.

Επιπροσθέτως επεσήμανε ότι “η καθυστέρηση αυτή ουδόλως επηρέασε τον Σχεδιασμό της Αυτοτελούς Διεύθυνσης Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής για το έτος 2018, αφού είχε αποστείλει έγκαιρα από τις 2.3.2018 στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής και στην ΠΕΠΥΔ και προφανώς πριν την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου (1.5.2018) Πίνακες για το έτος 2018 με επικαιροποιημένα τα στοιχεία του ανθρώπινου δυναμικού και των μέσων της Περιφέρειας για το έτος 2018, τα οποία ενσωματώθηκαν και περιλήφθηκαν στον επικαιροποιημένο Πίνακα Μητρώου προσωπικού και οχημάτων υπηρεσιών και φορέων που εμπλέκονται σε δράσεις Πολιτικής Προστασίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και στο Σχέδιο Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών έτους 2018 της Περιφερειακής Πυροσβεστικής Διοίκησης Αττικής (ΠΕΠΥΔ), όπως προκύπτει από αυτούς, με συνέπεια να είναι γνωστά σε όλα τα αρμόδια όργανα της πρόληψης και της καταστολής των δασικών πυρκαγιών”.

Για την προληπτική απομάκρυνη των κατοίκων

Ειδικά για την «μη οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών από την περιοχή ευθύνης» η πρωην Περιφερειάρχης απαντά συνολικά:

1. Με βάση το νομοθετικό πλαίσιο:

– Η οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών εξετάζεται ως μέτρο προληπτικής προστασίας τους, που πρέπει να δρομολογείται εγκαίρως (ενώ η καταστροφή βρίσκεται σε εξέλιξη) και κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις και περιορισμούς, η εκτίμηση των οποίων μπορεί να γίνει μόνο σε τοπικό επίπεδο και έχει μη υποχρεωτικό χαρακτήρα,

– Ο μόνος αρμόδιος να εισηγηθεί την οργανωμένη απομάκρυνση στις περιπτώσεις των δασικών πυρκαγιών είναι ο εκάστοτε Επικεφαλής Αξιωματικός του Πυροσβεστικού Σώματος, ο οποίος ενεργεί σε τοπικό επίπεδο ως συντονιστής του πυροσβεστικού έργου, έχοντας την ευθύνη περιορισμού των επιπτώσεων από την εξέλιξη της καταστροφής σε τοπικό επίπεδο,

– Η δράση της απομάκρυνσης πραγματοποιείται μόνον όταν εξασφαλίζεται εγκαίρως η καλή οργάνωση για την ασφαλή υλοποίησή της. Σε αντίθετη περίπτωση η δράση αυτή εύκολα μπορεί να προκαλέσει μεγαλύτερες συνέπειες – απώλειες και να μετατραπεί σε επιχείρηση διάσωσης, την ευθύνη της οποίας στο χερσαίο χώρο, έχει το Πυροσβεστικό Σώμα (παρ. β, του αρθ. 1 του Ν.3511/2006, όπως έχει τροποποιηθεί βάσει του άρθ. 63 του Ν.4249/2014 και ισχύει),

– Στις δράσεις του ΠΣ περιλαμβάνεται ο απεγκλωβισμός και διάσωση πολιτών που βρίσκονται σε επαφή, ή εντός του φλεγόμενου χώρου και η προσωπική τους ασφάλεια διατρέχει άμεσο και διαρκή κίνδυνο που απαιτεί την παροχή βοήθειας, το ταχύτερο δυνατόν, ώστε να μην υπάρξουν απώλειες, και η ενημέρωση του κοινού σχετικά με την εκδήλωση δασικών πυρκαγιών και το έργο καταστολής τους από το ΠΣ (βλ. παρ. 2.4 σελ. 20 του Σχεδίου Δράσης της ΓΓΠΠ),

2. Ο όρος «εντολή εκκένωσης» δεν συναντάται ως όρος δράσης στο «Σχέδιο Δράσεων για την αντιμετώπιση κινδύνων λόγω δασικών πυρκαγιών» (αρ. πρωτ. 3752/25-05-2018 της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (ΑΔΑ:ΩΞΧΦ465ΧΘ7-ΣΚΗ) και την ισχύουσα νομοθεσία και δεν είναι νομικά αποδεκτός ως όρος δράσης στον οποίο συμπράττει καθ’ οιονδήποτε τρόπο για την υλοποίησή του η Τοπική Αυτοδιοίκηση και δύναται προχείρως να νοηθεί ως συνώνυμο του απεγκλωβισμού και της διάσωσης

3. Με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο, δήλωσα και επαναλαμβάνω ότι ουδέποτε και με κανέναν τρόπο, περιήλθε στα όργανα Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Αττικής ή στην Περιφερειάρχη Αττικής ή στους Αντιπεριφερειάρχες ή στην Εντεταλμένη Περιφερειακή Σύμβουλο Πολιτικής Προστασίας, εισήγηση από τον επικεφαλής αξιωματικό του Πυροσβεστικού Σώματος, για την εφαρμογή του μέτρου της Οργανωμένης Προληπτικής Απομάκρυνσης Πολιτών από την εντοπισμένη ή την μείζονα ή την ευρύτερη περιοχή της πυρκαγιάς,

4. Από τα στοιχεία της δικογραφίας και για το ίδιο θέμα στην Έκθεση Επιθεωρητών – Ελεγκτών της ΕΑΔ γράφεται συμπερασματικά επί λέξει (βλ. Δ. 4.9 σελ. 142):

«Από τα προαναφερόμενα φαίνεται ότι από την εκδήλωση της υπό διερεύνηση δασικής πυρκαγιάς και κατά τα στάδια εξέλιξής της δεν υποβλήθηκε από τον εκάστοτε επί τόπου επικεφαλής Αξιωματικό του Πυροσβεστικού Σώματος (που έχει την ευθύνη της διεύθυνσης και του συντονισμού του πυροσβεστικού έργου) η σύμφωνα με τις διατάξεις του αρθ. 6 παρ. 5 περ. στ΄ του ν. 3013/2002 εισήγηση για τη λήψη του μέτρου της οργανωμένης απομάκρυνσης πολιτών»,

5. Στην ίδια Έκθεση αναγράφεται ότι (βλ. Δ.6.7 σελ. 199-200):

«Από τα παραπάνω και τα όσα έχουν αναφερθεί, προκύπτει ότι στην Περιφέρεια Αττικής δεν υποβλήθηκε η κατά τις διατάξεις του αρθ. 6 παρ. 5 περίπτωση στ’ του ν. 3013/2002 εισήγηση για την οργανωμένη απομάκρυνση των πολιτών και, ως εκ τούτου, δεν εξετάσθηκε η λήψη ή μη της σχετικής απόφασης για την υλοποίηση του εν λόγω μέτρου»,

6. Στην αριθ. 436/2019 Εισαγγελική Διάταξη γράφεται επί λέξει:

«Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη τα ανωτέρω προκύπτει, ότι στην προκειμένη περίπτωση δεν μπορεί να τεθεί ζήτημα για την δράση της Οργανωμένης Απομάκρυνσης Πολιτών για τους παρακάτω λόγους …», «… Λαμβάνοντας υπόψη τα όσα αναφέρθηκαν προηγούμενα σχετικά με τους όρους, τα κριτήρια και τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση της οργανωμένης απομάκρυνσης και τις ως άνω συνθήκες, που έγινε ο σχετικός διάλογος σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί εισήγηση περί λήψης του μέτρου και αποδοχή αυτής»

7.Το μόνο «προληπτικό» μέτρο που προβλέπεται μετά την εκδήλωση της πυρκαγιάς η λήψη του οποίου ανάγεται σε απόφαση του οικείου Δημάρχου, Περιφερειάρχη ή Αντιπεριφερειάρχη είναι η προληπτική απομάκρυνση πολιτών ενόψει απειλούμενου κινδύνου μετά από εισήγηση του αρμόδιου Αξιωματικού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας κατά τα ανωτέρω. Οποιαδήποτε άλλη δράση π.χ. επιχείρηση διάσωσης, διαφυγής ή απεγκλωβισμού είτε για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με την εκδήλωση πυρκαγιάς και το έργο καταστολής ενεργείται αποκλειστικά από το Πυροσβεστικό Σώμα,

8. Από την δικογραφία προκύπτει (βλ. καταθέσεις Πυροσβεστών και Αστυνομικών) ότι κατά την εξέλιξη της πυρκαγιάς επιτελείτο από το Πυροσβεστικό Σώμα, η δράση της διάσωσης και απεγκλωβισμού των πολιτών, για την οποία ρητά και κατηγορηματικά, την ευθύνη για τον σχεδιασμό, τον συντονισμό, την διεύθυνση, την ενημέρωση των πολιτών και το επονομαζόμενο «γενικό πρόσταγμα», έχει ο επικεφαλής αξιωματικός της πυροσβεστικής, που δρα στο πεδίο, ανεξάρτητα από το αν αφορά έναν ή δύο δήμους και ανεξάρτητα του χαρακτηρισμού της καταστροφής, μικρής ή μεγάλης έντασης, περιφερειακής ή τοπικής. Καθ’ όλη τη διάρκεια της δράσης προκύπτει ότι τα περιπολικά της ΕΛ.ΑΣ. που συνέδραμαν, με τις σειρήνες και τα μεγάφωνα ενημέρωναν τον κόσμο να απομακρυνθεί (βλ. καταθέσεις Αστυνομικών ΕΛ.ΑΣ.),

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ