Αικατερίνη Θ. Φραγκάκη: Όλη η διαδικασία εξυγίανσης επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον νόμο “Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή 2ης Ευκαιρίας”
Η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων αυτών ισχύει μέχρι τις 31 Μάιου για τη ρύθμιση οφειλών σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες, προμηθευτές, δήμους, ακόμη και σε περισσότερες από 240 δόσεις.
Αίτηση για εξυγίανση μπορούν να υποβάλλουν όλες οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους εφόσον το 90% από το συνολικό τους χρέους δεν είναι σε έναν προμηθευτή. Οι αιτήσεις εξυγίανσης κατατίθενται στα κατά τόπους Πρωτοδικεία, σύμφωνα με τον νόμου: «Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή 2ης Ευκαιρίας» (ν. 4738/2020). Η προθεσμία για την υποβολή των αιτήσεων αυτών ισχύει μέχρι τις 31 Μάιου για τη ρύθμιση οφειλών σε εφορία, ασφαλιστικά ταμεία, τράπεζες, προμηθευτές, δήμους, ακόμη και σε περισσότερες από 240 δόσεις.
Ο αριθμός των δόσεων της πρότασης ρύθμισης οφειλών των τραπεζών και διαχειριστών δανείων προκύπτει από ειδικές παραμέτρους, όπως η ηλικία, η ικανότητα αποπληρωμής και η περιουσία του, τόσο του οφειλέτη όσο και των εγγυητών του.
Επίσης, προβλέπεται διαγραφή οφειλών προς το δημόσιο και τις τράπεζες. Η διαγραφή γίνεται υπό την προϋπόθεση της πλήρους αποπληρωμής του ποσού που θα προκύψει από τη ρύθμιση οφειλών.
Όσον αφορά στη διαγραφή οφειλών του δημοσίου, αυτή γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο το χρόνο καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων. Σημειώνεται ωστόσο, ότι απαγορεύεται η διαγραφή κεφαλαίου, των παρακρατουμένων φόρων, επιρριπτομένων φόρων προς το Δημόσιο και ασφαλιστικών εισφορών.
Από την ημερομηνία ισχύος της σύμβασης αναδιάρθρωσης, αναστέλλονται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί απαιτήσεων, κινητών και ακινήτων κατά του οφειλέτη.
Τονίζεται επίσης, ότι αν ο οφειλέτης οφείλει μόνο σε μία τράπεζα, δεν θα μπορεί να υπαχθεί στην διαδικασία της ρύθμισης, όπως επίσης εάν κάποιος έχει ήδη ρυθμίσει τα δάνεια του με μια τράπεζα, δεν μπορεί να μπει στον εξωδικαστικό μηχανισμό για να ρυθμίσει μόνο τις οφειλές του στην άλλη τράπεζα.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι αν ο οφειλέτης χρωστάει μόνο σε έναν πιστωτή για παράδειγμα μόνο προς την εφορία ή μόνο προς τον ΕΦΚΑ ή τους ΟΤΑ, τότε δεν μπορεί να υπαχθεί στη ρύθμιση. Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να απευθυνθεί σε αυτόν τον έναν πιστωτή του και να ρυθμίσει τα χρέη του απευθείας.
Επιπροσθέτως, απαιτείται κατάρτιση έκθεσης από εμπειρογνώμονα και σχέδιο συμφωνίας Αναδιάρθρωσης Οφειλών. Η συγκεκριμένη έκθεση θα πρέπει να περιέχει, μεταξύ άλλων, το προφίλ του οφειλέτη, την υφιστάμενη οικονομική κατάσταση της επιχείρησης, τα χρέη του οφειλέτη ανά κατηγορία πιστωτή, την επισκόπηση επιχειρηματικού σχεδίου, την οικονομική ανάλυση βιωσιμότητας, τη διενέργεια ελέγχων – εξακριβώσεων, τις εναλλακτικές λύσεις ρύθμισης των οφειλών της επιχείρησης και τις βασικές αρχές προτεινόμενης συμφωνίας εξυγίανσης.
Όλοι οι εγκεκριμένοι εμπειρογνώμονες είναι διαθέσιμοι στο ειδικό Μητρώο Εμπειρογνωμόνων Αναδιάρθρωσης Οφειλών της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους του Υπουργείου Οικονομικών (www.keyd.gov.gr ή www.gov.gr), από το οποίο οι ενδιαφερόμενοι οφειλέτες μπορούν να επιλέξουν εμπειρογνώμονα για την έναρξη της διαδικασίας της εξυγίανσης.
Οι πιστωτές αξιολογούν την έκθεση του εμπειρογνώμονα και ψηφίζουν υπέρ ή κατά του Σχεδίου Συμφωνίας Εξυγίανσης.
Η ψηφοφορία διενεργείται ηλεκτρονικά, μέσω της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Εξυγίανσης, και με την ολοκλήρωση της ψηφοφορίας η πλατφόρμα παράγει βεβαίωση αποτελεσμάτων. Η διαδικασία θεωρείται επιτυχής, εφόσον υπερψηφίσει η πλειοψηφία των πιστωτών.
Η Ηλεκτρονική Πλατφόρμα Εξυγίανσης θα είναι προσβάσιμη από τις 15.4.2021, μέσω της ιστοσελίδας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (www.keyd.gov.gr) και της ενιαίας πύλης του Δημοσίου (www.gov.gr). Μέχρι τότε, οι πιστωτές δύνανται να προβαίνουν σε υπογραφή της συμφωνίας, έτσι ώστε να εκδηλώνουν τη θετική τους ψήφο.
Τι γίνεται όμως στην περίπτωση όπου μια επιχείρηση έχει χρέη στα οποία δεν μπορεί να αντεπεξέλθει;
Εάν μια επιχείρηση αντιμετωπίζει μη αναστρέψιμα προβλήματα βιωσιμότητας, και δεν μπορεί να ενταχθεί στις διαδικασίες της εξυγίανσης, τότε από την 1η Μαρτίου 2021, έχει τεθεί σε ισχύ και η δυνατότητα να ακολουθήσει τη διαδικασία της 2ης ευκαιρίας, μέσω της οποίας παρέχεται η πλήρης διαγραφή όλων των οφειλών, με ταυτόχρονη ρευστοποίηση της περιουσίας της.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι οι Διοικούντες των ανωτέρω επιχειρήσεων λαμβάνουν απαλλαγή οφειλών, εφόσον δεν έδρασαν με δόλο.
Η διαδικασία για την απαλλαγή οφειλών υλοποιείται μέσω αίτησης στο δικαστήριο, εφόσον η επιχείρηση πληροί τα ακόλουθα κριτήρια επιλεξιμότητας:
- κύκλος εργασιών άνω των 700.000 ευρώ,
- περιουσία άνω των 350.000 ευρώ,
- αριθμός εργαζομένων πλέον των 10.
Η Αικατερίνη Θ. Φραγκάκη είναι δικηγόρος Παρ΄Αρείω Πάγω
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αικατερίνη Θ. Φραγκάκη: Ποια είναι η διαδικασία για την υιοθεσία Αικατερίνη Φραγκάκη: Τα κοινωνικά δίκτυα δίνουν σε τρίτους πληροφορίες του χρήστη Άννα Καραμόσχογλου : Ο κομβικός ρόλος του Εισαγγελέα στην εμπέδωση των νέων δικονομικών θεσμών Σπύρος Σκιαδόπουλος: Πρέπει να ρυθμίσουμε (περαιτέρω) νομοθετικά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; – Είναι οι χρήστες καταναλωτές;Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr