Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Μίμης Κολοκούρης: Ενοχλητικές τηλεφωνικές κλήσεις και τα δικαιώματα του καταναλωτή

"Για την έννομη προστασία του πολίτη, σε περίπτωση που έπεσε θύμα ενοχλητικών ή κακόβουλων κλήσεων, έχει τη δυνατότητα να προστατευτεί καταθέτοντας αίτηση ώστε να εντοπιστούν ενοχλητικές ή κακόβουλες κλήσεις στο τοπικό κατάστημα του παρόχου του" επισημαίνει ο κύριος Κολοκούρης.

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Μίμης Κολοκούρης: Ενοχλητικές τηλεφωνικές κλήσεις και τα δικαιώματα του καταναλωτή

Πέρα από την ανθρώπινη επικοινωνία, οι υπηρεσίες κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν με σκοπό τη διάπραξη ποινικών αδικημάτων, όπως είναι αυτά της εξύβρισης, της διατύπωσης απειλών, του εκβιασμού, της προσβολής της γενετήσιας αξιοπρέπειας, αλλά και την πρόκληση ανησυχίας ή σοβαρής ενόχλησης.

Κακόβουλη τηλεφωνική κλήση θεωρείται εκείνη η οποία περιλαμβάνει εξύβριση, απειλή βίας ή άλλης παράνομης πράξης ή παράλειψης, εκβιασμό ή προσβολή της γενετήσιας αξιοπρέπειας. Ενοχλητική θεωρείται η τηλεφωνική κλήση η οποία δεν ενέχει τα στοιχεία της κακόβουλης αλλά επιφέρει διατάραξη της οικιακής ειρήνης προκαλώντας αναστάτωση, όπως συμβαίνει, επί παραδείγματι, με τις επαναλαμβανόμενες και σιωπηλές κλήσεις (άρθρο 2 Πράξης ΑΔΑΕ).

Αποτελεί γεγονός πως αρκετοί άνθρωποι έχουν δεχτεί ενοχλητικές ή κακόβουλες κλήσεις εκ μέρους άγνωστων προσώπων τα οποία χρησιμοποιώντας την τεχνική δυνατότητα που τους επιτρέπει να αποκρύπτουν τον τηλεφωνικό τους αριθμό καλούν ανώνυμα προκαλώντας αναστάτωση και σοβαρή ενόχληση. Η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) για να εντοπίσει τους δράστες τέτοιων ενοχλητικών κλήσεων εξέδωσε την υπ’ αρ. 2322/2006 Πράξη, μέσω της οποίας οι πάροχοι τηλεφωνικών υπηρεσιών υποχρεώνονται να παρέχουν στις αρμόδιες αρχές και στον κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη τα στοιχεία ταυτότητας των εν λόγω δραστών χωρίς να πρέπει να ακολουθηθεί η διαδικασία για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, προκειμένου, κατ’ αυτό τον τρόπο, να επιτυγχάνεται με ευκολία η ποινική δίωξη των δραστών.

Όσον αφορά το νομικό πλαίσιο, έχει προβλεφθεί ρητώς από το νόμο πως οι πάροχοι υπηρεσιών τηλεφωνίας του κράτους έχουν την υποχρέωση να διαθέσουν τα μέσα για την εξουδετέρωση της δυνατότητας μη αναγραφής της καλούσας γραμμής σε περιπτώσεις εντοπισμού ενοχλητικών ή κακόβουλων κλήσεων για περιορισμένο χρονικό διάστημα, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του συνδρομητή. Τα δεδομένα τα οποία περιλαμβάνουν την αναγνώριση της ταυτότητας του καλούντος χρήστη ή συνδρομητή αποθηκεύονται και είναι διαθέσιμα μόνο για τον χρήστη ή συνδρομητή που έχει ζητήσει τον εντοπισμό και στη συνέχεια, διαγράφονται (άρθρο 8 Ν. 3471/2006). Πιο συγκεκριμένα, ο εκάστοτε συνδρομητής κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας δικαιούται να προβεί σε κατάθεση αίτησης στον πάροχο του, προκειμένου να εντοπιστούν ενοχλητικές ή κακόβουλες κλήσεις (άρθρο 4 Πράξης ΑΔΑΕ). Ο πάροχος καλείται να εξουδετερώσει τη δυνατότητα μη αναγραφής της καλούσας γραμμής για το χρονικό διάστημα που ζήτησε ο συνδρομητής και το οποίο δεν είναι δυνατόν να υπερβεί τις δεκαπέντε ημέρες από την έναρξη της εξουδετέρωσης. Αυτό το διάστημα ξεκινά μετά από δυο εργάσιμες ημέρες από την ημερομηνία παραλαβής της αίτησης (άρθρο 5 παρ. 1 Πράξης ΑΔΑΕ).

Ο Υπόχρεος Πάροχος θα πρέπει να διαθέσει δίχως υπαίτια καθυστέρηση τα δεδομένα τα οποία περιλαμβάνουν την αναγνώριση της ταυτότητας των καλούντων χρηστών ή συνδρομητών, για το χρονικό διάστημα που προσδιορίστηκε στην αίτηση, στο συνδρομητή που κατέθεσε την αντίστοιχη αίτηση (άρθρο 5 παρ. 2 Πράξης ΑΔΑΕ). Αυτά τα δεδομένα αντιστοιχούν στις εισερχόμενες κλήσεις προς τη γραμμή του συνδρομητή που ζήτησε τον εντοπισμό ενοχλητικών ή κακόβουλων κλήσεων, και, ειδικότερα, στη διάρκεια της κλήσης, την ώρα, την ημερομηνία και τον καλούντα αριθμό τηλεφώνου.

Για την έννομη προστασία του πολίτη, σε περίπτωση που έπεσε θύμα ενοχλητικών ή κακόβουλων κλήσεων, έχει τη δυνατότητα να προστατευτεί καταθέτοντας αίτηση ώστε να εντοπιστούν ενοχλητικές ή κακόβουλες κλήσεις στο τοπικό κατάστημα του παρόχου του. Για το διάστημα των δέκα πέντε ημερών, που έχει δηλώσει ο πολίτης, όποιος τον καλεί τηλεφωνικώς θα ακούει μήνυμα το οποίο θα ειδοποιεί ότι, εάν έχει απόκρυψη, αυτή θα αρθεί. Εν συνεχεία, ο πολίτης παραλαμβάνει έναν κατάλογο με τα στοιχεία του άρθρου 5 παρ. 2 της σχετικής Πράξης ΑΔΑΕ όσων τον έχουν καλέσει μέσα στο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Εάν ο πολίτης επιθυμεί να μάθει την ταυτότητα του δράστη της ενοχλητικής ή κακόβουλης κλήσης, που έγινε στο παρελθόν, αλλά σε διάστημα εντός του ενός χρόνου, έχει τη δυνατότητα να μεταβεί σε Α/Τ, για να κάνει έγκληση για την ποινική δίωξη του υποβάλλοντας, παράλληλα, αίτημα για να χορηγηθούν τα στοιχεία της ταυτότητάς του. Μετά την έκδοση σχετικής εισαγγελικής παραγγελίας, θα αποσταλεί στον αντίστοιχο πάροχο τηλεφωνικών υπηρεσιών, οπότε θα εκχωρηθούν και τα ζητούμενα στοιχεία ταυτότητας. Ο πολίτης ο οποίος έχει ενοχληθεί τηλεφωνικώς από επαναλαμβανόμενες κλήσεις αγνώστων ή έχει αναστατωθεί από εξύβριση, απειλές ή άλλες αξιόποινες πράξεις μέσω τηλεφώνου, έχει τη δυνατότητα να καταθέσει σχετική μήνυση/έγκληση και, εφόσον λάβει γνώση της ταυτότητας του δράστη μέσα από την ποινική δικογραφία, μπορεί να καταθέσει αγωγή για χρηματική αποζημίωση εξαιτίας ηθικής βλάβης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

Αστικός κώδικας https://www.kodiko.gr/nomologia/document_navigation/437467/p.d.-456-1984

Οδηγία 2002/58/ΕΚ για την προστασία της ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2002:201:0037:0047:el:PDF

Συνήγορος του Καταναλωτή Ανεξάρτητη Αρχή, Σκοπός Ίδρυσης – Αποστολή.http://www.synigoroskatanaloti.gr/stk_Mission.html

O Μίμης Κολοκούρης είναι Φοιτητής Νομικής Αθηνών και έχει ήδη πτυχίο Εκκλησιαστικής Μουσικής & Ψαλτικής από την ΠΑΕΑΚ και MSc στη Δημόσια Διοίκηση και Πολιτκή, επίσης είναι συγγραφέας.  

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ