Σουζάνα Κλημεντίδη: Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά: Υπέρ της προσφυγής πολίτη σε υπόθεση δημοτικών τελών – Προβληματική η αιτιολογία της Διοίκησης

Το Διοικητικό Πρωτοδικείο αποφάσισε να αναπέμψει την υπόθεση στον αρμόδιο Δήμο, διότι η προσβαλλόμενη διοικητική πράξη δεν συνοδευόταν από επαρκή και πλήρη αιτιολογία

NEWSROOM
Σουζάνα Κλημεντίδη: Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά: Υπέρ της προσφυγής πολίτη σε υπόθεση δημοτικών τελών – Προβληματική η αιτιολογία της Διοίκησης

Το Διοικητικό Πρωτοδικείο Πειραιά λίαν προσφάτως έκρινε ότι η αιτιολογία του βεβαιωτικού σημειώματος σχετικά με τη μη καταβολή του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας ήταν ελλιπής και δεν μπορούσε να συμπληρωθεί με επιπρόσθετα στοιχεία από τον διοικητικό φάκελο της υπόθεσης. Η ελλιπής αιτιολογία συνιστά ουσιώδη παράβαση της διαδικασίας, όπως αναφέρεται στο άρθρο 79 παρ. 5 περ. β’ του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ΚΔΔ), και έχει ως συνέπεια την πρόκληση βλάβης στον προσφεύγοντα. Η ελλιπής ή ανεπαρκής αιτιολογία εμποδίζει τον προσφεύγοντα να αμφισβητήσει συγκεκριμένα και επαρκώς τον τρόπο υπολογισμού των τελών που του επιβλήθηκαν, καθώς και την ακρίβεια του τελικού ποσού που προσδιορίστηκε.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η απουσία επαρκούς αιτιολογίας καθιστά αδύνατο για τον προσφεύγοντα να διατυπώσει συγκεκριμένα και τεκμηριωμένα επιχειρήματα εναντίον του υπολογισμού των τελών και της ορθότητας του τελικού αριθμητικού αποτελέσματος. Το βεβαιωτικό σημείωμα δεν περιλάμβανε τις απαραίτητες πληροφορίες που θα επέτρεπαν στον προσφεύγοντα να αντικρούσει τα στοιχεία και τα δεδομένα που χρησιμοποίησε η Διοίκηση για τον υπολογισμό του Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Η έλλειψη αυτής της δυνατότητας αμφισβήτησης θεωρήθηκε ουσιώδης βλάβη για τον προσφεύγοντα, καθώς παραβίαζε το δικαίωμά του για δίκαιη και πλήρη εξέταση της υπόθεσής του.

Το Διοικητικό Πρωτοδικείο αποφάσισε να αναπέμψει την υπόθεση στον αρμόδιο Δήμο, διότι η προσβαλλόμενη διοικητική πράξη δεν συνοδευόταν από επαρκή και πλήρη αιτιολογία. Σύμφωνα με τη νομολογία, στις διοικητικές διαφορές ουσίας το Δικαστήριο έχει τη δυνατότητα να εξετάσει το σύνολο των στοιχείων που περιλαμβάνονται στον διοικητικό φάκελο και, εάν αυτά τα στοιχεία είναι επαρκή, μπορεί να συμπληρώσει ή να αντικαταστήσει την αιτιολογία της διοικητικής πράξης με βάση τα πραγματικά δεδομένα. Ωστόσο, στη συγκεκριμένη περίπτωση, το Δικαστήριο έκρινε ότι τα στοιχεία που περιέχονταν στον φάκελο δεν ήταν επαρκή για να καλύψουν τις ελλείψεις της αιτιολογίας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 17 παρ. 2 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, η αιτιολογία μιας διοικητικής πράξης μπορεί να συμπληρωθεί από τα έγγραφα που περιέχονται στον διοικητικό φάκελο, εφόσον τα έγγραφα αυτά είναι σαφή, εξειδικευμένα και επαρκή. Στην υπό κρίση υπόθεση, όμως, η απουσία επαρκούς αιτιολογίας ήταν τόσο σοβαρή που τα στοιχεία του διοικητικού φακέλου δεν ήταν σε θέση να την συμπληρώσουν με την απαιτούμενη πληρότητα. Ως εκ τούτου, η υπόθεση επέστρεψε στη Διοίκηση για νέα έκδοση διοικητικής πράξης, η οποία θα πρέπει να συνοδεύεται από πλήρη και επαρκή αιτιολογία. Με τον τρόπο αυτό, ο προσφεύγων θα έχει την ευκαιρία να ασκήσει πλήρως το δικαίωμά του για αμφισβήτηση και προσβολή της πράξης, με βάση τα νέα δεδομένα.

Η απόφαση αυτή του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πειραιά αναδεικνύει τη σημασία της ύπαρξης πλήρους και επαρκούς αιτιολογίας στις διοικητικές πράξεις. Τονίζει επίσης ότι η παράλειψη αιτιολογίας ή η ανεπαρκής αιτιολόγηση μιας πράξης δεν μπορεί να διορθωθεί εκ των υστέρων, ιδιαίτερα όταν τα στοιχεία που υπάρχουν στον φάκελο δεν επαρκούν για να καλύψουν την έλλειψη αυτή. Το δικαίωμα του διοικούμενου να αμφισβητήσει διοικητικές πράξεις στηρίζεται στην ύπαρξη σαφούς αιτιολογίας, και η απόφαση του Δικαστηρίου ενισχύει αυτό το θεμελιώδες δικαίωμα

*Της Σουζάνας Κλημεντίδη, Δικηγόρου

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr