Σουζάνα Κλημεντίδη: Facebook, ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και εξατομικευμένη διαφήμιση

Η δημόσια δήλωση για ένα εξαιρετικά ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο ενός ατόμου σε μια ανοιχτή στο κοινό συζήτηση μπορεί να θεωρηθεί ως πράξη με την οποία το υποκείμενο των δεδομένων «έχει προδήλως δημοσιοποιήσει» αυτές τις πληροφορίες, σύμφωνα με τον ΓΚΠΔ.

NEWSROOM
Σουζάνα Κλημεντίδη: Facebook, ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και εξατομικευμένη διαφήμιση

Μπορεί το Facebook να αναλύει και να επεξεργάζεται όλα τα προσωπικά δεδομένα που έχει στη διάθεσή του χωρίς χρονικό περιορισμό για τους σκοπούς της εξατομικευμένης διαφήμισης; Ακριβέστερα, μπορεί να αξιοποιήσει εξαιρετικά ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που ένα πρόσωπο έχει στη δημόσια σφαίρα επικοινωνήσει, με στόχο την εξατομικευμένη διαφήμιση;

Σε αυτό το ερώτημα καλείται με απόφασή του να δώσει απάντηση το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C‑446/21. Ήδη, όμως, έχουν υπάρξει προτάσεις από τον Γενικό Εισαγγελέα οι οποίες, αν και μη δεσμευτικές, ασκούν μεγάλη επιρροή στην κρίση του Δικαστηρίου και αρκετές φορές υιοθετούνται στο ακέραιο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις προτάσεις του Γενικού Εισαγγελέα, ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων αποτρέπει την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων για στοχευμένη διαφήμιση χωρίς χρονικούς ή ποιοτικούς περιορισμούς. Το δικαστήριο που εξετάζει την υπόθεση πρέπει να αξιολογήσει, λαμβάνοντας υπόψη τις συγκεκριμένες συνθήκες και εφαρμόζοντας την αρχή της αναλογικότητας, αν η διάρκεια αποθήκευσης και η ποσότητα των δεδομένων που επεξεργάζονται είναι δικαιολογημένα για τον νόμιμο σκοπό της εξατομικευμένης διαφήμισης.

Η δημόσια δήλωση για ένα εξαιρετικά ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο ενός ατόμου (λ.χ. σεξουαλικός προσανατολισμός) σε μια ανοιχτή στο κοινό συζήτηση μπορεί να θεωρηθεί ως πράξη με την οποία το υποκείμενο των δεδομένων «έχει προδήλως δημοσιοποιήσει» αυτές τις πληροφορίες, σύμφωνα με τον ΓΚΠΔ. Ωστόσο, παρότι τα εν λόγω δεδομένα θεωρούνται εξόχως ευαίσθητα και η επεξεργασία τους απαγορεύεται, η απαγόρευση αυτή δεν ισχύει όταν τα δεδομένα δημοσιοποιούνται προδήλως από το ίδιο το άτομο. Παρά ταύτα, όπως τόνισε ο Γενικός Εισαγγελέας, αυτή η ερμηνεία δεν επιτρέπει την επεξεργασία αυτών των δεδομένων για σκοπούς ομαδοποίησης και ανάλυσης με στόχο την εξατομικευμένη διαφήμιση. Η απόφαση του ΔΕΕ αναμένεται, όπως είναι λογικό, με μεγάλο ενδιαφέρον.

*της Σουζάνας Κλημεντίδη, Δικηγόρου

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr