Τάσος Νούσιας: «Ο ερωτευμένος γίνεται ατρόμητος»
Συνέντευξη: Κέλλυ Σταμούλη*
Συναντήσαμε τον βραβευμένο, σπουδαίο ηθοποιό, Τάσο Νούσια, λίγο πριν την πρεμιέρα της πολυαναμενόμενης παραστάσεως “Ιστορία χωρίς όνομα” και ρωτήσαμε την άποψή του για τον έρωτα, τον πλούτο, το θέατρο και άλλα πολλά.
Ολόκληρη η συνέντευξη
-Ο έρωτας τι είναι Τάσο;
Είναι η ζωογόνος δύναμη της αναπαραγωγής. Σε τυφλώνει επειδή στοχεύει στη γέννηση κι αυτός είναι ο λόγος που έρχεται με τόση ένταση και δύναμη.
-Ο ερωτευμένος μεταλλάσσεται;
Ο ερωτευμένος δεν σκέφτεται το μεταστάδιο. Ζει την απόλυτη κατάσταση του έρωτα άφοβα. Γίνεται σχεδόν ατρόμητος. Με τον έρωτα νιώθουμε Θεοί, κάτι σαν να αντιστεκόμαστε στον θάνατο, επειδή ο έρωτας εμπεριέχει τη γέννηση. Να διαβάσεις το δοκίμιο της Διοτίμας “Περί Έρωτος”.
-Τι λέει η Διοτίμα;
Δίνει στον έρωτα δύο όψεις. Και άσχημος και ανυπόδητος λέει, είναι ο έρωτας. Χαμίνι του δρόμου, που γίνεται μπερμπάντης και φεύγει στην ημερομηνία λήξεως.
-Γλυπτά Παρθενώνα. Πως κρίνεις τη στάση της διεθνούς κοινότητας;
Σε μία αξιακή, ιδεατή κοινωνία, τα αντανακλαστικά των Ηγετών θα έπρεπε να έχουν δικαιικό πρόσημο. Θα πίεζαν δηλαδή όλες οι κοινότητες, επιτάσσοντας την επανένωση των Γλυπτών μας, όχι μόνο η Ελλάδα.
-Άνθρωπος! Δώσε μας έναν ορισμό!
Η ψυχή μας που πεταρίζει και συνεχώς αντιπαλεύεται το βάρος του σώματος, σε μία διελκυστίνδα βαρύτητας και διαφυγής. Προσεγγίζοντας έτσι τον άνθρωπο θα συμπαθήσεις ακόμη περισσότερο τις αναγκαιότητές του.
-Μιας και μιλάμε “φιλοσοφικά”, πότε ένας φιλόσοφος είναι πετυχημένος Τάσο;
Οι πολύ μεγάλοι φιλόσοφοι περνούν το διάνυσμα του χρόνου και γίνονται άχρονοι, είναι δηλαδή πάντα επίκαιροι.
-Σε τί διαφέρει ο φιλόσοφος από τον σοφιστή;
Ο φιλόσοφος έχει μία οικουμενική θέση πραγμάτων, τα οποία αφορούν τον άνθρωπο και τη σχέση του με το σύμπαν. Είναι ουσιαστικός στην κατάθεσή του, ερμηνεύει τα φαινόμενα. Ο σοφιστής παίρνει ψήγματα δεξιά και αριστερά και τα χρησιμοποιεί, κατ΄ αρχάς κατά το δοκούν, παραθέτοντάς τα εκεί που τον ενδιαφέρει. Ο σοφιστής θέλει να κερδίσει οπαδούς, είναι οπαδικό φαινόμενο. Ο φιλόσοφος είναι συμπαντικό φαινόμενο.
-Ποια τραγωδία ενέχει κατ΄ εσέ μεγάλο φιλοσοφικό μήνυμα;
Ο Προμηθέας Δεσμώτης. Όλα τα πρόσωπα έχουν θεϊκή υπόσταση. Αρα αμέσως αμέσως μας παρουσιάζει την αμφίδρομη σχέση του ανθρώπου με το Θείο. Εδώ εμφανίζεται και ο δικός μας, προγενέστερος Χριστός, ονόματι Προμηθέας, ο οποίος σώζει το ανθρώπινον γένος.
-Με ποιάν έννοια τον σώζει ο Προμηθέας τον άνθρωπο;
Τον σώζει φανερώνοντάς του τις τέχνες και τις τεχνικές επειδή, όπως μαρτυρά στις Ωκεανίδες, συγκινήθηκε από τη θνητότητά του.
-Υπάρχει κάποιο τίμημα για τη γνώση αυτήν;
Ο άνθρωπος το μαχαίρι, από εργαλείο κοπής της τροφής του, το έστρεψε κατά του συνανθρώπου του. Ο Προμηθέας δεν του έμαθε το μέτρο.
-Υπάρχει μέτρο στην υπέρβαση του μέτρου στις μέρες μας;
Κανένα.
-Ποιός ευθύνεται γι αυτό;
Ο άνθρωπος κατά βάση δεν είναι συμβιωτικός, είναι επιβιωτικός. Η επιβίωση οδηγεί σε ατραπούς. Η συμβίωση αντίθετα ενέχει έναν κοινό παρανομαστή δράσης.
-Που οφείλεται αυτό το τρωτό σημείο του ανθρώπου;
Στην απέραντη ενσυναίσθηση για τη θνησιγένειά του. Γραπώνεται από τη ζωή, δεν τη ζεί. Την αγκαλιάζει τόσο που φτάνει σε κατάσταση ασφυξίας. Η μη συμφιλίωση με την ιδέα του θανάτου, μας κάνει να γραπωνόμαστε στη ζωή κατά πάντων.
-Μπορεί ο άνθρωπος να καταπολεμήσει τον αιώνιο αυτό φόβο;
Ο άνθρωπος έχει βρει πολλούς τρόπους διαχείρισης της αγωνίας του για τον θάνατο.
-Όπως;
Το θρησκειολογικό ας πούμε. Οι θρησκείες εξυπηρετούν ακριβώς αυτήν τη μεγάλη αναγκαιότητα του ανθρώπου, να συμφιλιωθεί εν ζωή με το θάνατο, προσδοκώντας την αθανασία.
-Για τον πλούτο τι πιστεύεις;
Ο πλούτος δημιούργησε εξαιρετικά πεδία. Σε όλες τις κοινότητες υπάρχουν άνθρωποι που τον διαθέτουν με εξαιρετικό τρόπο. Παίρνω παράδειγμα, επειδή είμαι Ηπειρώτης, αυτήν τη συγκλονιστική πλειάδα ευεργετών, οι οποίοι ανασυστήσανε το ελληνικό έθνος από εκεί που δεν ήταν στον Χάρτη. Τον Ζάππα, τον Τοσίτσα, τον Αβέρωφ τους Ζωσιμάδες κοκ.
-Στο θέατρο αντιλαμβάνεσαι τη συμπεριφορά του κοινού κατά την παράσταση;
Έχεις να αφηγηθείς μια ιστορία. Όσο πιο καλά την λές, τόσο αλληλομαγεύεσαι με τον κόσμο. Υπάρχει δηλαδή αυτή η πνευματική αλληλεπίδραση μέσα στην αίθουσα. Αλλά και οι ενεργειακές “τρύπες” γίνονται αντιληπτές. Οι θεατές, δηλαδή, οι οποίοι δεν συνδέθηκαν μαζί σου και δεν αποτέλεσαν μέρος του μαγικού τοπίου.
-Τί είναι τελικά το Θέατρο;
Η καθαρή εμπειρία. Η συγκίνηση. Έρχεται ο θεατής να την βιώσει. Είτε θα του ξυπνήσει δικές του μνήμες, είτε θα ταυτιστεί ανακαλύπτοντας νέες. Συν-κινούμαι, κινούμαι μαζί σου.
-Που οδηγεί τον θεατή η “συν-κίνηση”;
Σε πνευματική, ψυχική και διανοητική θεραπεία.
–Το ταλέντο τι είναι; Ποιός είναι ταλαντούχος;
Ταλέντο έχει όποιος συνδυάζει την δεξιότητα με την πολλή δουλειά. Ο Μύθος του Λαγού και της Χελώνας.
-Ποιά ταινία πρέπει όλοι να δούμε;
Τον Πολίτη Κέην.
-Ποιός καλλιτέχνης σε ταξιδεύει;
Ο Ιερώνυμος Μπός. Είναι ίσως ο Πατριάρχης του σουρεαλισμού.
-Ποιό βιβλίο πρέπει όλοι να διαβάσουμε;
Τον Τρελαντώνη, της Πηνελόπης Δέλτα, για να συμπαθήσουμε τον πρότερο έντιμο βίο του πρωτοπατήματος των ανθρώπων επί της γης.
-Αναφέρεσαι στα παιδιά;
Ναι. Τα παιδιά. Έρχονται καταβάλλοντας αγώνα μέσα από μία βίαιη έξοδο. Το να σπρώξεις και να βγεις από έναν προστατευμένο χώρο προς το άγνωστο, πόσο αγωνία έχει και πόση βιαιότητα.
Πάντα όμως το πρίσμα του παιδιού είναι συγχωρητικό. Το παιδί θα ξαναπαίξει με το παιδί που το πλήγωσε. Αυτό το τεράστιο παιχνίδι έχει μία εξιλέωση. Γι αυτό οφείλουμε να διατηρούμε την παιδικότητά μας.
Αφού μιλάμε για παιδικότητα, θα μας πεις τη γνώμη σου για την υιοθεσία;
Υπέροχο. Μεγαλειώδες. Το τελειότερο μοντέλο συντροφικότητας. Συν-τρέφομαι. Εχω αποφασίσει να εισάγω ένα παιδί στη ζωή μου. Του δίνω το κομμάτι μου. Αυτό βέβαια γίνεται και με το βιολογικό παιδί. Εδώ όμως συμβαίνει πολύ συντεταγμένα. Θέλεις να σώσεις και να βοηθήσεις. Δίνεις στο παιδί το δικαίωμα ενός ταυτοτικού χώρου, μίας οικογένειας.
Ποιό χρώμα σε γοητεύει;
Το μπλέ γιατί βρίσκομαι σε αυτό το υπέροχο μέρος, που λέγεται Ελλάδα, άνωθεν κάτωθεν.
* Η Κέλλυ Σταμούλη είναι δικηγόρος. Σπούδασε νομικά και θέατρο στην Αθήνα, τις Βρυξέλλες και στο Λονδίνο.
Ο Τάσος Νούσιας θα πρωταγωνιστεί στην παράσταση “ΙΣΤΟΡΙΑ ΧΩΡΙΣ ΟΝΟΜΑ”.
Το κρυφό πάθος της Πηνελόπης Δέλτα για τον Ίωνα Δραγούμη
Πανελλήνια πρεμιέρα στην Θεσσαλονίκη στο ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ από 11 Δεκεμβρίου έως 5 Ιανουαρίου
Και στην Αθήνα από 17 Ιανουαρίου στο ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ
Το θυελλώδη έρωτα του Ίωνα Δραγούμη και της Πηνελόπης Δέλτα θα φέρει στη σκηνή φέτος το χειμώνα ο Κώστας Γάκης, σε μια θεατρική διασκευή του βραβευμένου με τρία βραβεία κοινού βιβλίου του Στέφανου Δάνδολου «Ιστορία χωρίς όνομα» από τις εκδόσεις “Ψυχογιός”.
Τον εμβληματικό και για πολλούς αμφιλεγόμενο διπλωμάτη, λόγιο και πολιτικό Ίωνα Δραγούμη θα ενσαρκώσει επί σκηνής ένας από τους σημαντικότερους ηθοποιούς της γενιάς του ο Τάσος Νούσιας, ενώ η εξαιρετική Μπέτυ Λιβανού και η αποκαλυπτική Μαρία Παπαφωτίου θα μοιραστούν δύο διαφορετικές εποχές της σπουδαίας συγγραφέως και ιστορικής προσωπικότητας, Πηνελόπης Δέλτα:
Ιούνιος 1908 – Βιέννη/ Ο Ίων Δραγούμης βρίσκεται παρών στην πλέον καθοριστική απόφαση που παίρνει για τη ζωή της η Πηνελόπη Δέλτα.
Απρίλιος 1941 – Κηφισιά/ Ο Ίων Δραγούμης απών από την ζωή της Πηνελόπης Δέλτα, αλλά πιο παρών από ποτέ.
Ίων Δραγούμης και Πηνελόπη Δέλτα. Μια ψυχή χωρισμένη σε δύο σώματα. Ένας θαμμένος πόνος που δεν εκτονώθηκε ποτέ. Δύο λυγμοί που συνορεύουν. Ο έρωτας και η πατρίδα. Μια ιστορία ηδονής και οδύνης. Ο εμβληματικός διπλωμάτης και η σπουδαία συγγραφέας σε μια νοερή ζωή επιθυμίας, ονείρων, υψηλών ιδανικών, υψηλών δεσμεύσεων, υψηλών οραμάτων.
Πληροφορίες παράστασης:
Θέατρο Αριστοτέλειον – Θεσσαλονικης
Εθνικής Αμύνης 2
Ημέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη :19.00, Πέμπτη & Παρασκευή: 21.00, Σάββατο: 18:00 & 21:00,
Κυριακή: 18:00
Εισιτήρια:
Α΄ Ζώνη: 22€
Β΄ Ζώνη: 18 €-Φοιτητικό-Ανέργων-Πολυτέκνων-ΑΜΕΑ: 15€
Προπώληση: viva.gr, 210 9213310, artinfo.gr, ταμείο θεάτρου
Ώρες ταμείου:
Καθημερινά: 10:30-14:00 & 17:30-21:00
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr