Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2024

Η μάχη στο ΣτΕ: Ολα τα αναδρομικά (26 δισ.) της κρίσης στο τραπέζι- Τι λένε ΕΦΚΑ- Δημόσιο, τι απαντούν οι συνταξιούχοι

NEWSROOM icon
NEWSROOM
Η μάχη στο ΣτΕ: Ολα τα αναδρομικά (26 δισ.) της κρίσης στο τραπέζι- Τι λένε ΕΦΚΑ- Δημόσιο, τι απαντούν οι συνταξιούχοι

«Μάχη χαρακωμάτων» αναμένεται σήμερα να δοθεί ενώπιον της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας για το μείζον ζήτημα των αναδρομικών 2,5 εκατομμυρίων συνταξιούχων. Η σημερινή συζήτηση θα κρίνει την τύχη των διεκδικούμενων αναδρομικών από τους συνταξιούχους, τα οποία φτάνουν στο δυσθεώρητο ποσό των 26 δισ. ευρώ και ειδικότερα αφορούν τις περικοπές των νόμων 4051 και 4093 του 2012 σε κύριες και επικουρικές όπως επίσης και την καθ ολοκληρίαν κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας από το 2013.

Πρόκειται για πιλοτική δίκη που οδηγήθηκε μετά από αίτημα του ΕΦΚΑ στις 15 Νοεμβρίου, ομαδική αγωγή 46 συνταξιούχων του ΟΤΕ, η οποία κατατέθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών και εγείρει αξιώσεις για όλη την λεγόμενη μεταβατική περίοδο, δηλαδή από το 2013 έως και το 2019. Οι 46 συνταξιούχοι του ΟΤΕ ζητούν από 5.600 έως 62.394 ευρώ ανάλογα με την απώλεια που είχε ο καθένας για 80 μήνες από τις περικοπές των νόμων 4051 και 4093 του 2012, οι οποίες κρίθηκαν το 2015 αντισυνταγματικές από το ΣτΕ.

Υπέρ των συνταξιούχων του ΤΑΠ – ΟΤΕ παρεμβαίνουν 17 φυσικά πρόσωπα και συνταξιούχων, όπως ο Πανελλήνιος Σύλλογος Συνταξιούχων ΟΤΕ, οι σύλλογοι συνταξιούχων της Εθνικής, της Εμπορικής, της Ιονικής – Λαϊκής Τράπεζας κ.α. Υπέρ του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ παρεμβαίνει το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.

Οι δύο πλευρές σήμερα θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους, από τη μία ο ΕΦΚΑ που επικαλείται έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του υπουργείου Εργασίας, σύμφωνα με το οποίο το συνολικό ύψος της δαπάνης που θα επιβαρυνθούν ΕΦΚΑ και ΕΤΕΑΕΠ αν κληθούν να επιστρέψουν σε όλους τους συνταξιούχους τις περικοπές των νόμων 4051 και 4093 του 2012 είναι, για την περίοδο 1/1/2013 – 9/6/2015 : 8,742 δις. για τις κύριες και 1,948 για τις επικουρικές, σύνολο 10,690 δισ. ευρώ, για την περίοδο 10/6/2015 – 11/5/2016 (το περίφημο 10μηνο) : 3,262 δις. για τις κύριες και 723 εκ. ευρώ για τις επικουρικές, σύνολο 3,985 δις. ευρώ και τέλος για την περίοδο 12/5/2016 – 31/12/2018 : 9,471 δις. για τις κύριες και 2,109 δις. ευρώ για τις επικουρικές, σύνολο 11,580 δις. ευρώ.

Οικονομική βλάβη δημοσίου

Σύμφωνα δηλαδή με τα επίσημα στοιχεία, μόνο για το περίφημο 10μηνο – 11μηνο το κόστος αγγίζει τα 4 δις. (3,985 δις) αλλά αν οι διεκδικήσεις επιτραπεί να μπουν και στην περίοδο 2016 – 2018, τότε το ποσό ακουμπά τα 15,5 δις. Για το λόγο αυτό το Ελληνικό Δημόσιο υποστηρίζει ότι σε περίπτωση που η απόφαση του ανωτάτου ακυρωτικού δικαστηρίου είναι υπέρ των συνταξιούχων τότε αυτή θα προκαλέσει στο Δημόσιο «τεράστια οικονομική βλάβη». Μια ενδεχόμενη αρνητική έκβαση της πιλοτικής δίκης για τον ΕΦΚΑ και το ΕΤΕΑΕΠ θα το εξαναγκάσει – λέει το Ελληνικό Δημόσιο – στα πλαίσια της εγγυητικής του ευθύνης για την καταβολή κύριων και επικουρικών συντάξεων και προκειμένου να μην διακινδυνεύσει η βιωσιμότητα του κοινωνικοασφαλιστικού συστήματος να καταβάλει «τεράστια χρηματικά ποσά ως κρατική χρηματοδότηση». Ο Φορέας με το Ελληνικό δημόσιο αγκιστρώνονται από τις αποφάσεις του ΣτΕ, που δημοσιεύθηκαν τον περασμένο Οκτώβριο για τον νόμο Κατρούγκαλου, με τις οποίες κρίθηκε αντισυνταγματικός ο επανυπολογισμός των κύριων συντάξεων στη βάση των ποσών που καταβάλλονταν στις 31/12/2014 και υποστηρίζει πως οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν έτσι έμμεσα συνταγματικές ακόμη και για το διάστημα πριν την ψήφιση του νόμου, δηλαδή για την 3ετία 1/1/2013 – 11/5/2016. Μάλιστα υποστηρίζει πως στην απόφαση η αντισυνταγματικότητα του 2015 προέκυψε για τυπικούς λόγους – έλλειψη εμπεριστατωμένης επιστημονικής μελέτης – και όχι για ουσιαστικούς. Στη βάση αυτών των ισχυρισμών εκτιμά πως επιλύθηκε πλέον με την πρόσφατη κρίση (1891/2019) και το ζήτημα της συνταγματικότητας για την περίοδο 1/1/2013 έως 11/5/2016, δηλαδή πριν την ψήφιση του νόμου Κατρούγκαλου. Να σημειωθεί πως μέσα σε αυτή την περίοδο βρίσκεται και το περίφημο 10μηνο – 11μηνο, μεταξύ της προηγούμενης απόφασης του ΣτΕ (10/6/2015) και της ψήφισης του νόμου Κατρούγκαλου (12/5/2016). Με αυτό το σκεπτικό, ο ΕΦΚΑ ζητά να απορριφθεί η αγωγή των 46 ως αβάσιμη για το σύνολο των επίδικων ετών (2013 -2019).

Το σκεπτικό της παρέμβασης του Ελληνικού Δημοσίου αναφέρει πως με την πρόσφατη κρίση της Ολομέλειας του ΣτΕ (1891/2019) «επιλύεται μεν πλήρως το ζήτημα της συνταγματικότητας των ρυθμίσεων του ν.4387/2016 (σ.σ. νόμος Κατρούγκαλου) ως προς τον υπολογισμό και επανυπολογισμό των κυρίων συντάξεων, πλην, όμως, έμμεσα, επιλύεται και το ζήτημα της ουσιαστικής συνταγματικότητας και συμφωνίας προς την ΕΣΔΑ των μειώσεων των συντάξεων κλπ. που θεσπίσθηκαν με τις επίμαχες διατάξεις των ν. 4051/2012 και 4093/2012, για το προγενέστερο της ισχύος του νόμου τούτου χρονικό διάστημα (ήτοι το από 1-1- 2013 έως 11-5-2016), το οποίο είχε παραμείνει σε εκκρεμότητα και δεν είχε επιλυθεί οριστικά». Οι επίμαχες μειώσεις του 2012 είναι, κατά την πρόσφατη Ολομέλεια του ΣτΕ «κατ’ ουσία σύμφωνες με το Σύνταγμα και την ΕΣΔΑ, καθόσον τεκμηριώθηκαν από εμπεριστατωμένη επιστημονική μελέτη, ενόψει θέσπισης του ν.4387/2016 (σ.σ. νόμος Κατρούγκαλου)», λέει το Ελληνικό Δημόσιο και συνεχίζει πως «η διαπίστωση αυτή ισχύει, όχι μόνο για τον υπολογισμό και επανυπολογισμό των συντάξεων με βάση τις διατάξεις του ν.4387/2016, αλλά και για κάθε άλλη περίπτωση που προβάλλεται αξίωση θεμελιούμενη σε δήθεν αντισυνταγματικότητα και αντίθεση με την ΕΣΔΑ των παραπάνω διατάξεων, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση της κρινόμενης αγωγής». Δηλαδή προβάλουν τον ισχυρισμό, ότι επειδή οι περικοπές του 2012 κρίθηκαν συνταγματικές στο πλαίσιο του επανυπολογισμού, πρέπει να θεωρηθούν συνταγματικές και για κάθε άλλη σχετική διεκδίκηση.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, προσθέτει ο ΕΦΚΑ στο έγγραφό του, οι αξιώσεις θα πρέπει να απορριφθούν για το διάστημα από 1-1-2013 έως 10-6-2015, δηλαδή για την περίοδο πριν την δημοσίευση της προηγούμενης απόφασης του ΣτΕ.

Η αγωγή

Οι ενάγοντες κάνουν για σωρευτική επιβάρυνση από τα τρία μνημόνια, «η οποία είναι εξόφθαλμα δυσανάλογη σε βάρος ορισμένων κατηγοριών πολιτών, ιδίως των συνταξιούχων». Αναφέρουν μάλιστα πως από το 2010 οι συνταξιούχοι έφεραν «το συντριπτικά μεγαλύτερο βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής της χώρας, καθώς τα ακαθάριστα εισοδήματά τους μειώθηκαν μέχρι και 60%». Εκτενής αναφορά γίνεται και στην «απολύτως ανεπιτυχής» αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και εισφοροδιαφυγής, αλλά και ευρύτερα της διαφθοράς και της παραοικονομίας, άνω του 25% του ΑΕΠ. Περαιτέρω επιχειρήματα είναι πως «δεν είναι επιτρεπτές οι διαδοχικές μειώσεις συντάξεων, όταν καταλήγουν σε υπέρμετρη απώλεια του διαθέσιμου εισοδήματος, ιδίως όταν επέρχονται αιφνιδιαστικά και κλονίζουν ριζικά την οικονομική κατάσταση. Η νομική βάση της αγωγής των συνταξιούχων είναι για παραβίαση της Ευρωπαϊκής Σύμβασης δικαιωμάτων του Ανθρώπου (το δικαίωμα στην περιουσία κλπ).

Μετά την ολοκλήρωση της σημερινής συζήτησης θα ακολουθήσουν διασκέψεις των Συμβούλων Επικρατείας της Ολομέλειας και η έκδοση της απόφασης εκτιμάται την ερχόμενη Άνοιξη.

Η εισήγηση

Αξίζει να σημειωθεί ότι η εισήγηση του εισηγητή Σύμβουλου Επικρατείας είναι καθαρά τυπική χωρίς δηλαδή κρίση. Ειδικότερα παραθέτει τις απόψεις εναγόντων και εναγομένων, επισημαίνοντας πως ο ΕΦΚΑ με το έγγραφο των απόψεών του προς το Δικαστήριο υποστηρίζει ότι το ΣτΕ δέχθηκε με την τελευταία απόφασή του (4 Οκτωβρίου 2019) πως η αντισυνταγματικότητα του 2015 διεγνώσθη για τυπικούς λόγους – λόγω έλλειψης μελέτης – και όχι για ουσιαστικούς. Κι εφόσον η απόφαση του 2019 κρίνει συνταγματικό τον επανυπολογισμό που ενσωματώνει τις περικοπές του 2012, τότε έμμεσα κρίνονται – πάντα κατά τον ΕΦΚΑ – συνταγματικές και οι περικοπές του 2012.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ