Λουκάς Αποστολίδης: Τέμπη – «Λαχτάρα για φως στα τέρατα του σκότους», Γ. Σεφέρης
Είναι προφανές ότι ο εφέτης ανακριτής οφείλει να κτυπήσει την πόρτα της πολιτικής ηγεσίας για την εξέταση των ευθυνών. Οι εγκληματικές παραλείψεις έχουν άμεσο σύνδεσμο με το έγκλημα των 57 ψυχών.

Ανάληψη ευθυνών από τους ανθρώπους της εξουσίας αναζητούν οι γονείς, συγγενείς και όλοι οι Έλληνες στα πέρατα της γης. Διαμαρτύρονται πολύ δυνατά και ειρηνικά ενάντια στο άδικο. Ενάντια στο «παχύδερμο κράτος», που λησμονάει να εγγυηθεί Ασφάλεια στα παιδιά μας. H εβδομάδα των Παθών, συνοδεύει το πένθος των γονιών των 57 ψυχών.
Σιγά αλλά σταθερά τείνει να κλείσει τον κύκλο των ενόχων. Οι γκρίζες ζώνες όμως επιμένουν. Το παράνομο φορτίο έγινε σίριαλ. Το ΕΟΔΑΣΑΑΜ τα έκανε «μπάχαλο». Η αξιοπιστία ενός θεσμού κατέρρευσε, όπως και η αξιοπιστία της εξουσίας. Αντί να λύσει το πρόβλημα δημιούργησε περαιτέρω προβλήματα. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι χωρίς σοβαρή εργαστηριακή επεξεργασία με τους κανόνες της επιστήμης , της τέχνης και της εμπειρίας δεν λύνονται κρίσιμα ερωτήματα μίας τραγωδίας. Ο καθηγητής κ. Καρώνης προσδοκούσε, με την εργαστηριακή επεξεργασία να έρθει πιο κοντά στην αλήθεια. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ απέτυχε στον σκοπό του. «Τα ήξεις αφίξεις». Μονόδρομος η παραίτηση του αντιπροέδρου, αλλά και όλου του Δ.Σ, είχα τονίσει από την αρχή.
Η ευρωπαϊκή εισαγγελία συνεχίζει την ανακριτική διαδικασία, παρά το ότι η Βουλή έκλεισε την πόρτα στη Δικαιοσύνη. Οι κατηγορίες της πολιτικής ηγεσίας προς το παρόν μπήκαν στο «ράφι». Όπως αρχικά είχε τεθεί στο αρχείο η διερεύνηση για τα σύμβαση 717. Έχει όμως ο καιρός γυρίσματα.
Η φιλολογία ότι ναι μεν η εκτέλεση της 717 σύμβασης έχει άμεση συνάφεια με το θανάσιμο αποτέλεσμα, αλλά όχι αιτιώδη σύνδεσμο και έχει νομική θεμελίωση δεν ευσταθεί. O ίδιος ο Υπουργός κ. Καραμανλής ενέκρινε την 1 ΣΣ για να αποκατασταθεί η ασφάλεια στη γραμμή του θανάτου ΣΣ Λάρισας – Νέοι Πόροι. Από τις 17/5/21 η σύμβαση όφειλε να ολοκληρωθεί στις 17/7/22. Δυστυχώς δεν υλοποιήθηκε και την ευθύνη την φέρνει άμεσα ο ίδιος, οι Διευθύνσεις και πρόσωπα.
Δικαιολογημένες οι εκκλήσεις των γονιών, το φως της Δικαιοσύνης να λάμψει παντού. Κανένας όμως δεν θέλει να αναλάβει τις ευθύνες, από τους ανθρώπους του χρήματος και της εξουσίας, που ανέλαβαν να υλοποιήσουν την 717. Αυτοί που αποφασίζουν και εποπτεύουν, τους άλλους που εκτελούν στο πεδίο της μάχης, για την Ασφάλεια και τη Διαλειτουργικότητα του ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου. Οι ευρωπαϊκές οδηγίες ορίζουν κοινούς κανόνες ασφαλείας και κοινές μεθόδους για την αντιμετώπιση των κινδύνων. Ο πρόσφατος νόμος ν.4632/2019, επιβάλλει έλεγχο και η λογοδοσία ανάμεσα στο Υπουργείο, τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ. Είναι “αποκρουστικές” λέξεις αυτές για τους ανθρώπους της εξουσίας. Συνεπώς η ανάληψη ευθύνης για τους ανθρώπους της εξουσίας και του χρήματος, μετά από κάθε τραγωδία είναι απαγορευτικός καρπός. Θαρρείς και όλοι οι άλλοι ευθύνονται, εκτός από τους ίδιους που αποφασίζουν και καθήκον τους είναι να εποπτεύουν, να ελέγχουν και να λογοδοτούν οι ίδιοι και όλοι αυτοί που εκτελούν.
Στην προκειμένη περίπτωση, στην τραγωδία των Τεμπών, από τον σταθμάρχη έως την αυλόπορτα του κ. Υπουργού, όλοι ευθύνονται εκτός από την πολιτική ηγεσία. Τα 66 κατηγορητήρια της ανακριτικής αρχής (43 ο εφέτης ανακριτής και 23 η ευρωπαϊκή εισαγγελία) έχουν απαγγείλει κατηγορίες κακουργηματικές και πλημμεληματικές σε όλη την ιεραρχία του αρμόδιου υπουργείου εκτός από την πολιτική ηγεσία. Θαρρείς και υπάρχει το ακαταδίωκτο.
Στην άλλη γκρίζα ζώνη της πολιτικής ηγεσίας έχουμε και εδώ παρατράγουδα. Ο κ. Τριαντόπουλος δηλώνει αθώος, αλλά ταυτόχρονα δηλώνει ένοχος για να οδηγηθεί στο δικαστικό συμβούλιο. Τρομάζουν οι κανόνες της λογικής όταν ακούνε τέτοιες απίστευτες ιστορίες. Σαν τα παραμύθια της γιαγιάς. Για τον κ. Καραμανλή και τον κ. Σπίρτζη που κατηγορούνται για απιστία και παράβαση καθήκοντος δεν ακολουθήθηκε η ίδια πρακτική. Η δικογραφία πρόλαβε να μπει στο ράφι. Με την κοινή λογική αυτό σημαίνει συγκάλυψη ευθυνών. Πιστεύουμε βάσιμα ότι στο τέλος θα αποδοθεί Δικαιοσύνη.
Ο εφέτης ανακριτής απήγγειλε κατηγορίες κακουργηματικού χαρακτήρα στους επικεφαλής των Διευθύνσεων του Υπουργείου έργων και ασφάλειας του σιδηροδρόμου. Ίδιες κατηγορίες και στη ΡΑΣ, ως εθνικό φορέα για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα των σιδηροδρόμων. Τα γεγονότα όμως συνεχίζουν να ρίχνουν φως στο άδικο. Ο Υπουργός έχει την αποκλειστική ευθύνη για νομοθετικές παρεμβάσεις, για εποπτεία και έλεγχο, του διαχειριστή (ΟΣΕ) και της ΡΑΣ, αν οι αποφάσεις και οι πολιτικές εκτελούνται (νόμοι, έργα, προληπτικά μέτρα για την ασφάλεια και τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρόμου κ.ά.). Οι ευρωπαϊκές οδηγίες, που ενσωματώθηκαν στο ν. 4632/2019, μεταξύ άλλων ορίζουν ότι ο υπουργός οφείλει κάθε χρόνο να λογοδοτεί, να στέλνει ενημερωτικό σημείωμα στην ΕΕ και τον Οργανισμό για την κατάσταση ασφάλειας και διαλειτουργικότητας της σιδηροδρομικής γραμμής.
Ο κ. Υπουργός γνώριζε ότι στο ΣΣ Λάρισας η ασφάλεια ήταν επισφαλής από το 2019. Σηματοδότηση, φωτοσήμανση, τηλεδιοίκηση, έλλειψη επικοινωνιακών μέσων στις αμαξοστοιχίες κ.ά., όλα στον αέρα και την καλή τύχη!!! Το 2021 εγκρίνει έργο για την αποκατάσταση της ασφάλειας ΣΣ Λάρισας Νέοι Πόροι. Δηλαδή στη γραμμή του θανάτου.
Η εξουσία αντί να τραβήξουνε από τα αυτιά τα εργολαβικά συμφέροντα για την εγκληματική καθυστέρηση υλοποίησης της σύμβασης 717. Τους χορήγησε και μπόνους, ο Υπουργός 3.200.000. Υπογράφει ο ίδιος την 7η παράταση του έργου στις αρχές του 2021 Τον Μάιο του 2021 υπογράφεται η 1η ΣΣ με 13.500.000, η οποία όφειλε να ολοκληρώσει το έργο σε 14 μήνες, ήτοι τον Ιούλιο του 2022. Η σύμβαση αυτή αφορούσε το ΣΣ Λαρίσης έως τους Νέους Πόρους. Αν το έργο είχε εκτελεσθεί, ασφαλώς και δεν θα συνέβαινε η σύγκρουση των τρένων. Στην αυλόπορτα του Υπουργού φαίνεται ότι όλα τα είχαν φορτώσει στον κόκορα που λέει ο λαός μας. Οι συνεχείς και υπεύθυνες προειδοποιήσεις του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών Α. Πολάκη, στις 10/9/2021 σε επιστολή του προς την πολιτική ηγεσία ( Υπουργό, Υφ, γεν γραμ) μεταξύ άλλων για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου εκπέμπει: SOS
« Η ελλιπής συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου υποβαθμίζει την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχημάτων και συμβάντων, οδηγεί σε επιβολή βραδυποριών που αυξάνουν ιδιαίτερα τους χρόνους εκτέλεσης των δρομολογίων, δημιουργεί έκτακτες καθυστερήσεις ταλαιπωρόντας το επιβατικό κοινό και αυξάνει το τελικό κόστος της συντήρησης (καθυστέρηση μιάς ώρας πριν την τραγωδία).»
Προσεκτικός ο κ. Πολάκις, απλά με καθαρό λόγο, περιέγραφε με λίγες λέξεις το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου. Την ίδια περίοδο 13 Δεκεμβρίου 2021 η κ.Τσιαπαρίκου (ΡΑΣ) απέστειλε προειδοποίηση στο Υπουργείο για κινδύνους σε ζητήματα ασφάλειας.
>>Δρ. Δ. Τσαγκαλίδης γεν. γραμματέας του ν.ν.μ πολιτικής ασφάλειας υποδομών μεταφορών, επισημαίνει: Αναβλητικότητα σε νομοσχέδια ασφαλείας και ενσωμάτωσης των οδηγιών.
Η Ε.Ε στις 15 Φεβρουαρίου 2023, λίγες μέρες πριν το έγκλημα, αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για παράβαση της οδηγίας 2012/34/Ε.Ε. Δηλαδή για την παράλειψη υπογραφής συμβάσεων απόδοσης και λογοδοσίας εγκληματικών παραλήψεων μεταξύ Υπουργείου, ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Δεν κάηκε φαίνεται καρφί για την πολιτική ηγεσία, καήκαν όμως 57 ψυχές.
Συνεπώς η πολιτική ηγεσία είχε πλήρη γνώση των ελλέιψεων και παραλήψεων των συστημάτων ασφαλείας και επικοινωνίας της σιδηροδρομικής υποδομής, στο συγκεκριμένο μάλιστα χώρο. Στη γραμμή θανάτου ΣΣ Λάρισας Νέοι Πόροι. Συμπερασματικά η πολιτική ηγεσία είχε πλήρη γνώση ότι τα ατυχήματα ήταν σχεδόν βεβαία προ των πυλών. Και όμως εγκληματικά δεν έλαβε κανένα προληπτικό μέτρο όπως:
>> Συστάσεις, οδηγίες προς τον Διαχειριστή και τη ΡΑΣ, για προληπτικά μέτρα, στη γραμμή του θανάτου, ΣΣ Λαρίσης – Νέοι Πόροι, δεν εκδόθηκαν από την πολιτική ηγεσία, και τις Διευθύνσεις Ασφαλείας του Υπουργείου. Μέτρα που επιβάλλονταν για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου όπως:
- Εγκύκλιο βραδυπορίας (κατάσταση της γραμμής –σηματοδοτικός εξοπλισμός, ETCS/ όλες οι προϋποθέσεις εφαρμογής) – Η επιβατική με 150 km, με 15 η εμπορική.
- Παραλείψεις που ήταν εγκληματικές. Δεν μερίμνησαν για τη θέσπιση – έκδοση επιβολή του Υ.Υ.Μ – νέου εθνικού κανόνα (ως προσωρινού επείγοντος προληπτικού μέτρου άμεσης εφαρμογής ( άρθρο 60 παρ.3 παρ.γ και 5ν 4632/2019) αφού συνέτρεχε άμεσα περίπτωση που αφορούσε στην ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και υφίστατο άμεσος κίνδυνος ως προς την ζωή και την σωματική ακεραιότητα των μεταφερόμενων επιβατών και των εργαζόμενων επί των αμαξοστοιχιών (μηχανοδηγοί κλπ – νέος εθνικός κανόνας / πρόληψης ετοιμότητας /ανθεκτικότητας.
- Συμβάσεις Λογοδοσίας και Αποδοτικότητας μεταξύ Υπουργείου – ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Δυστυχώς η παράλειψη των προληπτικών μέτρων συνέβαλε καθοριστικά στο θανάσιμο αποτέλεσμα.
Είναι προφανές ότι ο εφέτης ανακριτής οφείλει να κτυπήσει την πόρτα της πολιτικής ηγεσίας για την εξέταση των ευθυνών. Οι εγκληματικές παραλείψεις έχουν άμεσο σύνδεσμο με το έγκλημα των 57 ψυχών.
* Λουκάς Αποστολίδης, Δικηγόρος, Πρ. Αντιπρόεδρος της Βουλής
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ηγουμενίτσα: Μετέφερε κλεμμένα οχήματα από την Ιταλία με πλαστά έγγραφα- Συνελήφθη 49χρονος ΥΠΕΞ: Η ανακοίνωση για την ανακήρυξη της 9ης Φεβρουαρίου ως «Παγκόσμιας Ημέρας Ελληνικής Γλώσσας» Θεσσαλονίκη: Συνελήφθη άνδρας στην κατοχή του οποίου βρέθηκαν 13,5 κιλά κοκαΐνης και 33.000 ευρώ Θεσσαλονίκη: Διαρρήκτες πήραν τάματα από εικόνα της Παναγίας ΣΥΡΙΖΑ: “Να μη διανοηθεί ο κ. Χρυσοχοΐδης να προχωρήσει σε οποιουδήποτε απαγόρευση, για οποιαδήποτε γειτονιά”Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr