Οι δικαστές διεκδικούν δικαστικά για τον εαυτό τους 13ο – 14ο μισθό που είχαν “κόψει” με αποφάσεις τους για τους άλλους
Πρόκειται για αγωγή που κατέθεσαν 9 δικαστές από τη Θεσσαλονίκη η οποία θα κριθεί δικαστικά από το Μισθοδικείο - Το παράδοξο είναι πως ήδη συνάδελφοί τους (και το ΣτΕ το 2019) έχουν κρίνει συνταγματική την περικοπή για τους εν ενεργεία δημοσίου υπαλλήλους αλλά τώρα επιχειρούν να ανατρέψουν... τους εαυτούς τους.
Μια δικαστική μάχη για να ανατρέψουν όσα συνάδελφοί τους αποφάσισαν για τα δώρα και επιδόματα στον δημόσιο τομέα, ξεκίνησαν 9 δικαστικοί από τη Θεσσαλονίκη, με στόχο να κερδίσουν για τους εαυτούς τους όσα “έκοψαν” με αποφάσεις τους για τους υπόλοιπους. Πρόκειται για διεκδίκηση που αφορά επί της ουσίας τον 13ο και 14ο μισθό, η περικοπή των οποίων στον ευρύτερο δημόσιο τομέα (των υπαλλήλων όλης της ιεβ ραρχικής βαθμίδας του δημόσιου τομέα, των ΝΠΔΔ, ΝΠΙΔ, ΟΤΑ, κλπ) έχει κριθεί συνταγματική με αποφάσεις της Ολομέλειας τους Συμβουλίου Επικρατείας το 2019.
Χαρακτηριστικό δε είναι πως η τυχόν θετική απόφαση, λογικά θα αφορά τους τους 4.475 εν ενεργεία δικαστές καν εισαγγελείς , εκ των οποίων οι 911 είναι ειρηνοδίκες, οι οποίοι, σύμφωνα με τον νέο δικαστικό χάρτη, «προήχθησαν» σε πρωτοδίκες. Το ύψος της αναδρομικής καταβολής των τριών επιδομάτων που διεκδικούν διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό που κατέχει καθένας, αλλά εν προκειμένω οι προσφεύγοντες ζητούν να τους καταβληθούν αναδρομικά από 1/8/2021 έως 31/8/2023 τα επιδόματα Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα θερινής άδειας (13ος και 14ος μισθός). Παράλληλα, καθένας εξ αυτών ζητάει από το Δημόσιο να του καταβληθεί αποζημίωση 2.000 ευρώ για ηθική βλάβη. Το κόστος για τα δημόσια ταμεία εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 150 εκατ. ευρώ συν τους τόκους.
Οι προσφυγές
Η πρώτη κοινή προσφυγή- αγωγή , όπως αναφέρει το protothema.gr (Τάκης Τσιμπούκης), κατατέθηκε κατά του δημοσίου τον Αύγουστο του 2023, και αφορά 9 Θεσσαλονικείς δικαστές, οι οποίοι διεκδικούν για την εν λόγω διετία το ποσό των 156.600 ευρώ συν τους τόκους. Μάλιστα υποστηρίζουν ότι η περικοπή του 13ου και 14ου μισθού «για τους λειτουργούς και υπαλλήλους του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, παραβιάζει τα άρθρα 2, 5, 21 και 25 του Συντάγματος» και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ)!.
Κι αυτό γιατί ήδη αντίθετα έχουν αποφανθεί τα δικαστικά όργανα και η Ολομέλεια του ΣτΕ.
Πάντως, η υπόθεση των 9 δικαστών παραπέμφθηκε στο Μισθοδικείο ως αρμόδιο δικαστήριο για την επίλυση μισθολογικών διεκδικήσεων των δικαστικών.
Τι αναφέρουν
Οι 9 δικαστές στην αγωγή τους υποστήριξαν ότι το Μνημόνιο ΙΙ (ν. 4093/2012) επέφερε «την πλήρη κατάργηση των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας αδιακρίτως για τους λειτουργούς και υπαλλήλους του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα». Κάτι που «παραβιάζει το σχετικό κοινωνικό κεκτημένο επί των παροχών κοινωνικοοικονομικής φύσης και για τον λόγο αυτό αντίκειται στα άρθρα 2, 5, 21 και 25 του Συντάγματος».
Σημειώνουν οι 9, ότι η περικοπή 13ου και 14ου μισθού παραβιάζει επιπρόσθετα τη συνταγματική αρχή της ισότητας, την υπερνομοθετική κατοχυρωμένη ιδιαίτερη μισθολογική μεταχείριση των δικαστικών λειτουργών (άρθρα 26, 87 – 88 και 90 του Συντάγματος), το ενωσιακό δίκαιο και το άρθρο 1 του Πρώτου Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣΔΑ.
Από την πλευρά του το Δημόσιο ζήτησε «την απόρριψη της αγωγής ως αβάσιμης, ισχυριζόμενο ότι η πλήρης κατάργηση των επιδομάτων Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας με τη διάταξη του ν. 4093/2012 αποφασίστηκε ως άμεσο μέτρο για την αντιμετώπιση της συνεχιζόμενης οικονομικής και δημοσιονομικής κρίσης και αποτέλεσε μέρος ενός ευρύτερου ολοκληρωμένου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως έχει ήδη κριθεί με τις αποφάσεις 1307 και 1316/2019 της Ολομέλειας του ΣτΕ».
Το ΣτΕ
Ήδη πάντως τον Δεκέμβριο του 2018 το ΣΤ’ Τμήμα του ΣτΕ με δύο αποφάσεις του (2626 και 2627) έκρινε αντισυνταγματικές τις περικοπές του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Ωστόσο, λόγω της αντισυνταγματικότητας το θέμα παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του ΣτΕ. Εφτά μήνες μετά η Ολομέλεια έκανε στροφή 180 μοιρών και έκρινε συνταγματικές τις περικοπές του 13ου και 14ου μισθού στο Δημόσιο και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Τότε, η Ολομέλεια του ΣτΕ είχε κρίνει ότι ο βασικός μισθός των δημοσίων υπαλλήλων που κυμαίνεται από τα 780 ευρώ έως και 1.092 ευρώ, ακόμη και μετά την κατάργηση των τριών επιδομάτων, εξασφαλίζει «αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης, τόσο σε σχέση με όσους διαβιούσαν στα όρια της φτώχειας όσο και με όσους απασχολούνταν στον ιδιωτικό τομέα με τον κατώτατο βασικό μισθό και ημερομίσθιο» και ότι οι περικοπές ήταν αναγκαίες σύμφωνα με τα δημοσιονομικά δεδομένα.
Συνταξιούχοι
Σε εκκρεμότητα είναι στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) το θέμα της κατάργησης των τριών δώρων των συνταξιούχων του ιδιωτικού τομέα για το 11μηνο από τις 11/6/2015 έως τις 11/5/2016 που συζητήθηκε στις 17/4/2024 και αναμένεται η έκδοση της σχετικής απόφασης.
Έτσι 9 χρόνια μετά την απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, η οποία κατά πλειοψηφία (14 υπέρ έναντι 11 κατά) έκρινε αντισυνταγματικές και αντίθετες στην ΕΣΔΑ τις περικοπές των τριών δώρων στις επικουρικές συντάξεις που έγιναν το 2012, ήρθε τον περασμένο Ιανουάριο το Β2 Εργατικό Τμήμα του Αρείου Πάγου και έκρινε ότι οι περικοπές των δώρων που έγιναν με τον νόμο 4093/2012 είναι συνταγματικές και σύμφωνες με την ΕΣΔΑ. Και αυτό γιατί «η θέσπισή τους εξυπηρετούσε σκοπούς δημοσίου συμφέροντος». Έτσι, το όλο θέμα παραπέμφθηκε από τους αρεοπαγίτες στο ΑΕΔ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μ. Στενιώτη: “Επιδιώκουμε οι πολίτες να απολαμβάνουν δικαστική προστασία ταχεία, ποιοτική και αποτελεσματική” ΥΠΕΣ: Ευέλικτο ωράριο και τηλεργασία στο Δημόσιο λόγω καύσωνα – Πώς θα λειτουργήσουν οι υπηρεσίες Μετέωρα: Ο επί 13 χρόνια “ασθενής” δημοτικός υπάλληλος και η παρέμβαση του υπουργείου Εσωτερικών Γαλάτω Αλεξανδράκη: Η “μυστηριώδης” κτηνοτρόφος που εξελέγη με την Ελληνική ΛύσηΑκολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr