Στο ΣτΕ σήμερα η μάχη για την αντικατάσταση των μελών της ΑΔΑΕ – Ο ΔΣΑ καταγγέλλει νομικά την αντικατάσταση μελών της Αρχής με φόντο την υπόθεση των υποκλοπών

Η αίτηση ακύρωσης πάντως δεν υποστηρίχθηκε νομικά με προσφυγή ή πρόσθετη παρέμβαση ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ που κατήγγειλαν την διαδικασία στη Βουλή και δημόσια - Η αίτηση αφορά και αντικατάσταση μελών του ΕΣΡ

NEWSROOM
Στο ΣτΕ σήμερα η μάχη για την αντικατάσταση των μελών της ΑΔΑΕ – Ο ΔΣΑ καταγγέλλει νομικά την αντικατάσταση μελών της Αρχής με φόντο την υπόθεση των υποκλοπών

Δικαστική μάχη στο ΣτΕ δίνουν σήμερα οι δικηγόροι της Αθήνας που ζητούν από το Ανώτατο Δικαστήριο να ακυρώσει τις αποφάσεις για την αντικατάσταση των μελών της ανεξάρτητης Αρχής διασφάλισης Απορρήτου Τηλεποικοινωνιών (ΑΔΑΕ) και του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) καταγγέλλοντας πως πραγματοποιήθηκαν από την εκτελεστική εξουσία κατά παράβαση συνταγματικών διατάξεων. Οι αιτήσεις ακύρωσης είναι εξαιρετικά σημαντικές διότι απειλούν ουσιαστικά τη συγκρότηση των συνθέσεων και των αποφάσεων που ακολούθησαν, ενώ αίσθηση κυρίως για την περίπτωση της ΑΔΑΕ προκαλεί το γεγονός ότι ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ που κατήγγειλαν σφοδρά τη διαδικασία αλλαγής των μελών στη Βουλή , υπονοώντας πως υφίσταται μεθόδευση ενόψει της κρίσης για την υπόθεση των υποκλοπών, δεν συμμετέχουν στη διαδικασία ούτε με αίτηση ακύρωσης ούτε με πρόσθετη παρέμβαση υπέρ του ΔΣΑ. Το γεγονός μάλιστα σχολιάστηκε αρνητικά από δικηγορικούς κύκλους, που αναρωτιούνται “πως από την μια καταγγέλλεις την κυβέρνηση για παρανομία και μάλιστα διανθίζεις τις καταγγελίες σου με καταγγελίες για παρεμβάσεις στις ανεξάρτητες αρχές και αντιδημοκρατικές μεθοδεύσεις και από την άλλη δεν προσφεύγεις στο αρμόδιο δικαστήριο, το οποίο μπορεί (τουλάχιστον όπως υποστηρίζεις) να σε δικαιώσει”;

Άρνηση;

Η συζήτηση συμπίπτει δε με την γνωστοποίηση της απάντησης της ΕΥΠ στην ΑΔΑΕ που ζήτησε τον φάκελο με τα στοιχεία παρακολούθησης του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νικ. Ανδρουλάκη. Η ΕΥΠ δεν παρείχε διευκρινίσεις σχετικά με τον λόγο παρακολούθησης του προέδρου του ΠΑΣΟΚ και παρέπεμψε την ολομέλεια της ΑΔΑΕ σε πληροφορίες που υπάρχουν αποτυπωμένες στη διάταξη άρσης απορρήτου στο κινητό του προέδρου του ΠΑΣΟΚ. Οτι δηλαδή ο κ. Ανδρουλάκης παρακολουθήθηκε στο διάστημα από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2021 για λόγους εθνικής ασφάλειας. Ο ίδιος με χθεσινές δηλώσεις του, κατήγγειλε το γεγονός και είπε πως θα συνεχίσει τον νομικό αγώνα του.

Το 3/5

Η υπόθεση ξέσπασε όταν στα τέλη Σεπτεμβρίου 2023 όταν κινήθηκε η διαδικασία αντικατάστασης των μελών της ΑΔΑΕ, των οποίων η θητεία είχε λήξει. Η αντικατάσταση των μελών των Ανεξάρτητων Αρχών γίνεται από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, με πλειοψηφία 3/5.

Τότε ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ κατέθεσαν ένσταση ότι οι 14 βουλευτές της ΝΔ και οι 2 της Ελληνικής Λύσης, σύνολο 16, δεν αντιστοιχούν στην πλειοψηφία των 3/5. Δηλαδή, ότι στην 27μελή σύνθεση, τα 3/5 είναι 16,2 και άρα απαιτούνταν 17 ψήφοι. Η πλειοψηφία απέρριψε την ένταση με την αιτιολογία της στρογγυλοποίησης, ότι δηλαδή όταν το δεκαδικό είναι κάτω της μισής μονάδας, μετράει το νούμερο προς τα κάτω. Ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ ζήτησαν, επίσης, να αναβληθεί η απόφαση για την αντικατάσταση μελών της ΑΔΑΕ προκειμένου να πραγματοποιηθεί η προγραμματισμένη συνεδρίαση της Αρχής , υπό την προηγούμενη σύνθεση, με θέμα την επιβολή προστίμου στην ΕΥΠ 100.000 ευρώ.

Οι αιτήσεις

Τις αιτήσεις ακύρωσης στην Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας άσκησε ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών υπό την προεδρία του Δημ. Βερβεσού  (με την ουσιαστική συμβολή και επιμέλεια του Ομ. Καθηγητή Νικολάου Αλιβιζάτου).

Ο ΔΣΑ ασκεί την προκείμενη αίτηση ακύρωσης, με έννομο συμφέρον, στο πλαίσιο της κατ’ άρθρο 90 του Κώδικα Δικηγόρων θεσμικής του αποστολής, που περιλαμβάνει την υπεράσπιση των αρχών και κανόνων του κράτους δικαίου σε μια δημοκρατική πολιτεία και την άσκηση παρεμβάσεων ενώπιον δικαστηρίων και κάθε αρχής (στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι ανεξάρτητες αρχές) για κάθε ζήτημα εθνικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος. Ειδικά η ΑΔΑΕ, η συγκρότηση της οποίας κρίνεται στη δίκη, ως αρμόδια κατά το Σύνταγμα αρχή για την διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών (άρθρο 19§2 Σ.), αποτελεί βασικό πυλώνα για τον σεβασμό του κράτους δικαίου στη χώρα μας και ενός εκ των σπουδαιότερων ατομικών δικαιωμάτων, του απορρήτου των επικοινωνιών, “το οποίο όχι μόνο έχει σημασία για το σεβασμό του δικηγορικού απορρήτου, αλλά, προσέτι, έχει τρωθεί ανεπανόρθωτα από το σκάνδαλο των παράνομων επισυνδέσεων”.

Δικηγορική εταιρεία / Δημήτριος Βερβεσός

Όπως αναφέρει η αίτηση:

-Η αντικατάσταση και ο ορισμός αφενός του Αντιπροέδρου, του Αναπληρωτή Προέδρου και τριών (3) τακτικών και αναπληρωματικών μελών της ΑΔΑΕ, και αφετέρου του Προέδρου, του Αντιπροέδρου και έξι (6) τακτικών μελών του ΕΣΡ, πραγματοποιήθηκαν από την εκτελεστική εξουσία κατά παράβαση του άρθρου του Συντάγματος, της ΕΣΔΑ και του ενωσιακού δικαίου για τους κάτωθι συνοπτικά λόγους:

• Πραγματοποιήθηκε κατ’ αρχάς κατά παράβαση του άρθρου 101Α του Συντάγματος (αλλά και του Κανονισμού της Βουλής και του ν. 3051/2002) για την επιλογή των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων Ανεξαρτήτων Αρχών, χωρίς να τηρηθεί η προβλεπόμενη αυξημένη, κατά το Σύνταγμα, πλειοψηφία τουλάχιστον των 3/5 των μελών της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής. Συγκεκριμένα, η επιλογή έγινε με 16/27 ψήφους, ήτοι με 1 ψήφο λιγότερη από τις ελάχιστες συνταγματικά απαιτούμενες, καθώς το νόημα της αυξημένης πλειοψηφίας των 3/5 είναι ότι απαιτείται πλειοψηφία τουλάχιστον των 3/5.

Υπό την αντίθετη εκδοχή, θα αρκούσε πλειοψηφία κατώτερη των 180 βουλευτών για την αναθεώρηση του Συντάγματος και κατώτερη των 151 βουλευτών για την ανατροπή της κυβέρνησης κ.ο.κ. Μια δηλαδή μείζων εγγύηση για την προστασία του πολιτεύματος από μια κοινοβουλευτική πλειοψηφία που δεν ορρωδεί προ ουδενός για να επιτύχει εφήμερους στόχους, θα σχετικοποιούνταν σε βαθμό επικίνδυνο για τη δημοκρατία, τα δικαιώματα του ανθρώπου και το κράτος δικαίου.

• Δεν προηγήθηκε διαβούλευση με τα πολιτικά κόμματα για την επίτευξη της συνταγματικά απαιτούμενης ευρύτερης συναίνεσης. Η διαβούλευση αυτή είναι σύμφυτη και ταυτόχρονα αναγκαία απόρροια της αυξημένης πλειοψηφίας που προβλέπει το άρθρο 101Α του Συντάγματος για την επιλογή των μελών των συνταγματικά κατοχυρωμένων ανεξάρτητων αρχών, καθ’ όσον η διαβούλευση αυτή είναι ο μόνος τρόπος για να επιτευχθεί η επιδιωκόμενη από το Σύνταγμα ευρύτερη συναίνεση.

• Ειδικώς, στην περίπτωση του ΕΣΡ, η αδιαφανής και αντισυνταγματική διαδικασία αντικατάστασης των μελών που ακολουθήθηκε παραβιάζει επιπλέον: α) το άρθρο 15 του Συντάγματος και το άρθρο 10 της ΕΣΔΑ, που επιβάλλουν τη θέσπιση των αναγκαίων οργανωτικών εγγυήσεων, ώστε το ΕΣΡ να είναι ανεξάρτητο και να ασκεί τις αρμοδιότητές του κατά τρόπο αμερόληπτο, και β) το ενωσιακό δίκαιο, και συγκεκριμένα την Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1808 που επιβάλλει οι διαδικασίες διορισμού των μελών του ΕΣΡ να είναι διαφανείς και να εγγυώνται τον απαιτούμενο βαθμό ανεξαρτησίας του οργάνου.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr