Σε δημόσια διαβούλευση το βελτιωμένο νομοσχέδιο για τη Διαμεσολάβηση. Ποιες υποθέσεις υπάγονται.

Την ισορροπία για ταχύτερη και δίκαιη απονομή δικαιοσύνης στο χώρο των αστικών και εμπορικών διαφορών, αγγίζοντας διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα, φιλοδοξεί να πετύχει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη Διαμεσολάβηση. Το νέο νομοσχέδιο που τέθηκε πριν από λίγες μέρες σε δημόσια διαβούλευση, περιλαμβάνει εκτενείς τροποποιήσεις του νόμου 4512/2018 για τη διαμεσολάβηση σε αστικές […]

NEWSROOM

Την ισορροπία για ταχύτερη και δίκαιη απονομή δικαιοσύνης στο χώρο των αστικών και εμπορικών διαφορών, αγγίζοντας διεθνή και ευρωπαϊκά πρότυπα, φιλοδοξεί να πετύχει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης για τη Διαμεσολάβηση.

Το νέο νομοσχέδιο που τέθηκε πριν από λίγες μέρες σε δημόσια διαβούλευση, περιλαμβάνει εκτενείς τροποποιήσεις του νόμου 4512/2018 για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις.

Σύμφωνα με το υπουργείο Δικαιοσύνης, «οι αλλαγές που επέρχονται με τη διαμεσολάβηση στον κλάδο της εξωδικαστικής επίλυσης των διαφορών, συνιστούν νέο σταθμό για την ισόρροπη προώθηση ενός πλήρους δικαιϊκού συστήματος, το οποίο συνδράμει σε μια ταχεία, αποτελεσματική, οικονομικά ορθότερη και εκσυγχρονισμένη με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές επιδιώξεις, πρόσβαση στην δικαιοσύνη».

Με το νέο σχέδιο νόμου καθορίζονται ποιες υποθέσεις υπάγονται στην υποχρεωτική αρχική συνεδρία, δηλαδή στη πρώτη συνάντηση του διαμεσολαβητή με τους αντίδικους πριν αποφασιστεί αν θα μπουν σε καθεστώς διαμεσολάβησης. Στην συνάντηση αυτή (ΥΑΣ)  είναι προαιρετική η παρουσία δικηγόρου των πλευρών.  Πάντως σε περίπτωση που τα μέρη δεν συμφωνήσουν για το ποιος θα είναι ο διαμεσολαβητής,  αυτός ορίζεται από την Κεντρική Επιτροπή Διαμεσολάβησης, από τον κατάλογο των διαμεσολαβητών και με σειρά προτεραιότητας. Η εκπαίδευση των διαμεσολαβητών θα γίνεται  από φυσικό ή νομικό πρόσωπο, (π.χ. τα Κέντρα Δια βίου Μάθησης) ενώ σε ξεχωριστή παράγραφο ορίζονται τα προσόντα των εκπαιδευτών, όπως είναι οι εν ενεργεία δικαστές και εισαγγελείς αλλά και οι επί τιμή δικαστικοί λειτουργοί.

Οι διατάξεις θα τεθούν σε ισχύ άμεσα, εκτός από εκείνες που αφορούν σε ιδιωτικές διαφορές που υπάγονται σε υποχρεωτική αρχική συνεδρία διαμεσολάβησης (ΥΑΣ), οι οποίες θα ισχύσουν από τις 30 Νοεμβρίου 2019 και καταλαμβάνουν τα εισαγωγικά της δίκης δικόγραφα στον πρώτο βαθμό, τα οποία κατατίθενται μετά την παρέλευση της προαναφερόμενης  ημερομηνίας.

Ποιες υποθέσεις υπάγονται σε υποχρεωτική διαμεσολάβηση

Διάταξη του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου ορίζει την υποχρέωση του δικηγόρου να ενημερώσει τον εντολέα του επί ποινή απαραδέκτου της κατάθεσης του δικογράφου, αναφορικά με την διαμεσολάβηση και τις υποθέσεις που υπάγονται στην υποχρεωτική αρχική συνεδρία (ΥΑΣ).

Η διάταξη αυτή επιδιώκει η ενημέρωση για την δυνατότητα επίλυσης της διαφοράς με την διαμεσολάβηση, να δίνεται πριν την κατάθεση του εισαγωγικού δικογράφου της αγωγής ή άλλου ενδίκου βοηθήματος.

Επίσης προσδιορίζονται οι διαφορές ιδιωτικού δικαίου που υπάγονται στην υποχρεωτική αρχική συνεδρία (ΥΑΣ), δηλαδή, σε μία συνεδρία των μερών με τον διαμεσολαβητή, επί ποινή απαραδέκτου της συζήτησης της υπόθεσης.

Οι διαφορές αυτές είναι:

  • α) οι οικογενειακές διαφορές, πλην των γαμικών διαφορών που αφορούν το διαζύγιο, την ακύρωση του γάμου, την αναγνώριση της ύπαρξης ή της ανυπαρξίας γάμου και των διαφορών από τις σχέσεις γονέων και τέκνων (προσβολή πατρότητας, μητρότητας κλπ)  καθώς και
  • β) όλες οι διαφορές που είναι αρμοδιότητα του Μονομελούς και Πολυμελούς Πρωτοδικείου και εκδικάζονται κατά την Τακτική Διαδικασία του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Ποιες διαφορές εξαιρούνται

Οι διαφορές που εξαιρούνται ρητά από την υποχρεωτική αρχική συνεδρία (ΥΑΣ) και είναι:

  • α) η κύρια παρέμβαση που είναι συναφής με τις υποθέσεις που υπάγονται σ’ αυτήν (ΥΑΣ),
  • β) οι διαφορές με το Δημόσιο ή ΟΤΑ ή ΝΠΔΔ,
  • γ) οι διαφορές, στις οποίες οι διάδικοι δικαιούνται νομικής βοήθειας ή το ευεργέτημα της πενίας.

Πάντως σε περίπτωση που η διαφορά φτάσει στα δικαστήρια το πρακτικό της διαμεσολάβησης θα προσκομίζεται με το δικόγραφο των προτάσεων.

Στην διαδικασία προσφυγής στην διαμεσολάβηση των υποθέσεων που υπάγονται στην Υποχρεωτική Αρχική Συνεδρία (ΥΑΣ) τροποποιούνται τα εξής:

  • α) το αίτημα στον διαμεσολαβητή για την ΥΑΣ υποβάλλεται από τον αιτούμενο την δικαστική προστασία και όχι από δικηγόρο, όπως προβλεπόταν,
  • β) σε περίπτωση που τα μέρη δεν συμφωνήσουν για το πρόσωπο του διαμεσολαβητή, αυτός ορίζεται από την Κεντρική Επιτροπή Διαμεσολάβησης, κατά σειρά προτεραιότητας σύμφωνα με τον αύξοντα αριθμό μητρώου από το Ειδικό Μητρώο διαμεσολαβητών το οποίο είναι δημοσιευμένο στον ιστότοπο της Κεντρικής Επιτροπής Διαμεσολάβησης.

Περαιτέρω, προβλέπεται ότι για την Υποχρεωτική Αρχική Συνεδρία (ΥΑΣ) η παράσταση του δικηγόρου δεν είναι υποχρεωτική, με μειωμένο γραμμάτιο προκαταβολής εισφορών του Δικηγορικού Συλλόγου, ποσού αναφοράς 50,00 ευρώ, δεδομένου ότι η συνεδρία αυτή είναι ενημερωτική ως προς την διαδικασία της διαμεσολάβησης και τον τρόπο λειτουργίας της και ως εκ τούτου δεν χρειάζεται απαραίτητα η παρουσία δικηγόρου, εκτός εάν οποιοδήποτε από τα μέρη το επιθυμεί.

Αντίθετα, σε περίπτωση που τα μέρη περάσουν στην διαδικασία της διαμεσολάβησης είναι υποχρεωτική η παράσταση δικηγόρου.

Επίσης, διαγράφεται ο περιορισμός της δυνατότητας παράτασης της προθεσμίας της διαδικασίας της διαμεσολάβησης, δεδομένου ότι απαιτείται συμφωνία όλων των μερών γι’ αυτήν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι με την αναδιατύπωση του άρθρου 180 (άρθρο 3 νομοσχεδίου), προστίθεται η δυνατότητα προσθήκης ρήτρας διαμεσολάβησης σε έγγραφες συμφωνίες των μερών για την επίλυση αστικών και εμπορικών διαφορών ιδιωτικού δικαίου.

Υποχρεωτική η παράσταση δικηγόρου

Αναφορικά με τη διαδικασία διαμεσολάβησης, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η υποχρεωτική παράσταση δικηγόρου, εφόσον τα μέρη υπαχθούν στην διαδικασία της διαμεσολάβησης, πλην των περιπτώσεων των καταναλωτικών διαφορών και των μικροδιαφορών.

Αυτό κρίνεται σκόπιμο, δεδομένου ότι σε περίπτωση που τα μέρη αχθούν σε συμφωνία και υπογραφεί συμφωνητικό, αυτό αποτελεί τίτλο εκτελεστό.

Κατόπιν τούτου, η υποχρεωτική παράσταση των δικηγόρων στην διαδικασία της διαμεσολάβησης προκρίνεται για την ασφάλεια των συναλλαγών, δεδομένου ότι ο διαμεσολαβητής δεν είναι υποχρεωτικά νομικός.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr