Μιχ. Καλογήρου: «Θεωρώ ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν συμμερίζεται θεσμικές δολιοφθορές»
Θέση στο θέμα της υπογραφής του προεδρικού διατάγματος για την ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης πήρε ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Καλογήρου με συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών. Σε αυτή αναφέρει πως ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη από το Σύνταγμα διαδικασία και πως ο πρόεδρος της Δημοκρατίας «δεν συμμερίζεται θεσμικές δολιοφθορές»: «Ως προς την ουσία θα έλεγα […]
Θέση στο θέμα της υπογραφής του προεδρικού διατάγματος για την ανάδειξη της ηγεσίας της Δικαιοσύνης πήρε ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιχάλης Καλογήρου με συνέντευξή του στην Εφημερίδα των Συντακτών.
Σε αυτή αναφέρει πως ακολουθήθηκε η προβλεπόμενη από το Σύνταγμα διαδικασία και πως ο πρόεδρος της Δημοκρατίας «δεν συμμερίζεται θεσμικές δολιοφθορές»:
«Ως προς την ουσία θα έλεγα ότι καλώς με βάση τη δημοκρατική αρχή επιφυλάσσει το Σύνταγμα στην κυβέρνηση της χώρας το δικαίωμα να διορίζει την ηγεσία της Δικαιοσύνης. Με τον ν. 3841/2010, τον «νόμο Καστανίδη», έχει προβλεφθεί η εμπλοκή στη διαδικασία και της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής. Άλλωστε η ηγεσία των ανώτατων δικαστηρίων προέρχεται από δικαστές που σε όλη τη ζωή τους έχουν συχνά κριθεί από δικαστικά συμβούλια για την επάρκειά τους.
Μένει δηλαδή στο τέλος στην κυβέρνηση να ορίσει τους επικεφαλής αναγόμενη κυρίως σε κριτήρια που άπτονται των διοικητικών ικανοτήτων. Στον ν. 1756/1988 σαφώς προβλέπεται ότι η διαδικασία κάλυψης των σχετικών θέσεων ξεκινά τον Απρίλιο και θα πρέπει να ολοκληρώνεται σε χρόνο που θα επιτρέπεται η ομαλή μετάβαση, πολλώ δε μάλλον όταν στην επικείμενη εκλογική διαδικασία τόσο ο πρόεδρος όσο και ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου εγγυώνται την τήρηση των διαδικασιών, όταν δεν γνωρίζουμε τον χρόνο συγκρότησης της νέας κυβέρνησης και όταν αυθαιρετούμε εξαρτώντας τη διαδικασία από την εικασία εκλογικών αποτελεσμάτων.
Προβλέπεται ρητά ότι η διαδικασία μπορεί να ολοκληρωθεί, παραλείποντας την προεπιλογή από τη Βουλή, όταν αυτή αδυνατεί να συνεδριάσει επειδή έχει διαλυθεί. Η κοινοβουλευτική διαδικασία τηρήθηκε, η κυβέρνηση ασκεί κανονικά τις αρμοδιότητές της, ενώ επιχειρήθηκε συναίνεση μέσω της επιστολής προς τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Μια αντίθετη προσέγγιση και επιλογή οδηγεί στην υιοθέτηση του δόγματος ότι τελικώς η ηγεσία της Δικαιοσύνης αποτελεί πολιτικό εργαλείο και ότι μπορούμε στον βωμό της μικροπολιτικής σκοπιμότητας να θυσιάζουμε τις συνταγματικά προβλεπόμενες διαδικασίες. Θεωρώ ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν συμμερίζεται θεσμικές δολιοφθορές, οι οποίες μάλιστα γίνονται στο όνομα του Συντάγματος.
Άμεσες απαντήσεις
Για το θέμα των όσων αναφέρει ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Γιάννης Αγγελής σχετικά με την υπόθεση Novartis αναφέρει πως η Δικαιοσύνη οφείλει να δώσει άμεσα απαντήσεις :
«Θέλω να ξεκαθαρίσω και πάλι ότι προέβην στην παραγγελία άσκησης προκαταρκτικής εξέτασης κατά του κ. Αγγελή μετά από διαβιβαστικό έγγραφο από την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, ώστε να πάψουν οι διαρροές ή υπαινικτικές αναφορές που δεν ταιριάζουν σε θεσμικά όργανα τα οποία έχουν αναλάβει και ασκούν πολιτική ή δικαστική εξουσία. Το κλίμα που έχει δημιουργηθεί είναι ζοφερό. Ουσιαστικά ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου και η εισαγγελέας Διαφθοράς αλληλοκατηγορούνται δημοσίως για τους χειρισμούς στη λεγόμενη υπόθεση Novartis. Αποτέλεσμα: οι δημόσιες διαφωνίες εισαγγελέων γύρω από ένα υπαρκτό σε κάθε περίπτωση σκάνδαλο να επιτρέπουν αφηγήματα τόσο στην κατεύθυνση ότι επιχειρείται συγκάλυψη ευθυνών των εμπλεκόμενων στην υπόθεση πολιτικών προσώπων, όσο και ότι πρόκειται δήθεν για σκευωρία που έχει στήσει η κυβέρνηση κατά πολιτικών αντιπάλων. Η Δικαιοσύνη οφείλει να δώσει απαντήσεις άμεσα και προς πάσα κατεύθυνση, διαφορετικά αυτό το νοσηρό κλίμα οδηγεί σε θεσμικό εκτροχιασμό».
Αναλυτικά ο κ. Καλογήρου αναφέρει:
-Για τις καταγγελίες περί παρεμβάσεων τη Δικαιοσύνη:
«Η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης πρέπει να είναι ένα σταθερό σημείο αναφοράς ολόκληρου του πολιτικού συστήματος. Συνεπώς θα ήταν θετική εξέλιξη εκείνοι που τα έργα και οι ημέρες τους ταυτίστηκαν με την απαξίωσή της, να επανέκαμπταν στην ορθή θεσμικά συμπεριφορά. Παρ’ όλα αυτά, επιτρέψτε μου να θεωρώ ότι η στάση αυτή είναι υποκριτική και ότι συνδέεται με την έκφραση ορισμένης αντιπολιτευτικής στρατηγικής, σύμφωνα με την οποία επιδιώκεται να δοθεί η εικόνα ότι η σημερινή κυβέρνηση δήθεν παρεμβαίνει στη Δικαιοσύνη. Αυτή η στάση είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη, αφού έτσι διαδίδεται η αίσθηση ότι η Δικαιοσύνη είναι έτοιμη για υποχωρήσεις και ευεπίφορη σε υποταγή στην εκάστοτε πολιτική εξουσία. Η εμπιστοσύνη των πολιτών δέχεται έτσι συντριπτικό πλήγμα. Μην ξεχνάμε ότι η εκστρατεία αυτή έλαβε χώρα σε μια περίοδο που ορισμένα στελέχη κομμάτων αντιμετώπιζαν την ερευνητική δραστηριότητα της Δικαιοσύνης. Συνεπώς όσοι κατήγγειλαν τους φορείς της δεν το έκαναν από μια ουδέτερη θέση, επιχειρώντας οι ίδιοι απόπειρα παρέμβασης στη Δικαιοσύνη και θολώνοντας σκόπιμα την τελική εικόνα. Μια απόπειρα «δολοφονίας χαρακτήρα» ενός ολόκληρου πολιτικού χώρου με ιστορία αγώνων για τις σημερινές δημοκρατικές κατακτήσεις.
Επαναλαμβάνω: λάθη ασφαλώς και γίνονται, κυρίως όταν τα ζητήματα περί Δικαιοσύνης βρίσκονται στο κέντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης. Όμως μια δημόσια τοποθέτηση, ακόμη και όταν δεν γίνεται με σωστό τρόπο, οφείλεται στην αφοβία όποιου δεν έχει κάτι να κρύψει, που νιώθει ότι είναι «καθαρός ουρανός», και ασφαλώς όχι στην πρόθεση παρεμβάσεων. Η κυβέρνηση αντίθετα πήρε σημαντικές πρωτοβουλίες για την ανύψωση του βιοτικού επιπέδου του δικαστή και για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος απονομής της Δικαιοσύνης σε επίπεδο νομοθετικό και σε επίπεδο υλικών όρων. Αυτές είναι προϋποθέσεις που στην πράξη διαφυλάσσουν την ανεξαρτησία”.
-Για τις φυλακές:
Είναι αλήθεια ότι τελευταία ήρθαν στο φως της δημοσιότητας περιστατικά ανομίας στο μεγαλύτερο κατάστημα κράτησης της χώρας που αποκάλυψαν την παρουσία και δράση κυκλωμάτων, με εμπλεκόμενους εντός και εκτός φυλακής. Για πρώτη φορά όμως τόσο η Δικαιοσύνη όσο και η κυβέρνηση κινήθηκαν άμεσα και αποφασιστικά σε ένα θέμα που κανείς δεν έχει τολμήσει να αγγίξει μέχρι σήμερα: η υπόθεση έχει ανατεθεί και διερευνάται από ειδικό εφέτη ανακριτή.
-Για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση ίσης μεταχείρισης πολιτών και κρατουμένων
Υπάρχουν ήδη ώριμα νομοσχέδια. Αναφέρω ενδεικτικά την αναθεώρηση του Οικογενειακού Δικαίου που επιλύει το ζήτημα της λεγόμενης «συνεπιμέλειας», έχει ήδη εγκριθεί και υλοποιείται το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Δικαιώματα του Παιδιού, ολοκληρώθηκε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης κατά του Ρατσισμού και της Μισαλλοδοξίας και ήδη εκπονείται το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα ΑμεΑ.
Αναφορικά με τα ΛΟΑΤΚΙ δικαιώματα, όπως ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει δηλώσει, μελετούμε τη θεσμοθέτηση του πολιτικού γάμου και της τεκνοθεσίας, καθώς και τροποποιητικές παρεμβάσεις στον νόμο για τη Νομική Αναγνώριση της Ταυτότητας Φύλου προκειμένου, μετά από ενάμιση χρόνο ισχύος του, να διορθωθούν κενά και δυσχέρειες κατά την εφαρμογή του.
Ένα μεγάλο μέρος από το στρατηγικό σχέδιο για το σωφρονιστικό σύστημα 2018-2020 έχει ήδη υλοποιηθεί ή έχει δρομολογηθεί. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας των προσλήψεων των 533 υπαλλήλων για την ενίσχυση του προσωπικού των φυλακών της χώρας μέσω ΑΣΕΠ, καθώς και η έκδοση της νέας προκήρυξης για 639 υπαλλήλους που θα στελεχώσουν το νέο κατάστημα Δράμας και τις υπόλοιπες φυλακές, αποτελούν την παρακαταθήκη αυτής της κυβέρνησης για την ομαλή λειτουργία και την ουσιαστική βελτίωση του σωφρονιστικού μας συστήματος.
Ωστόσο υπάρχουν σημαντικές μεταρρυθμίσεις που είναι ώριμες: μονάδες Μέριμνας Νέων, ίδρυση Σωφρονιστικής Ακαδημίας, τροποποίηση του οργανισμού των φυλακών, εφαρμογή των εναλλακτικών τρόπων έκτισης της ποινής, αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού των φυλακών και ενίσχυση της στατικής και δυναμικής ασφάλειας.
-Για τυχόν λάθη που οδήγησαν στην επιχειρηματολογία περί παρεμβάσεων
Η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης πρέπει να είναι ένα σταθερό σημείο αναφοράς ολόκληρου του πολιτικού συστήματος. Συνεπώς θα ήταν θετική εξέλιξη εκείνοι που τα έργα και οι ημέρες τους ταυτίστηκαν με την απαξίωσή της, να επανέκαμπταν στην ορθή θεσμικά συμπεριφορά.
Παρ’ όλα αυτά, επιτρέψτε μου να θεωρώ ότι η στάση αυτή είναι υποκριτική και ότι συνδέεται με την έκφραση ορισμένης αντιπολιτευτικής στρατηγικής, σύμφωνα με την οποία επιδιώκεται να δοθεί η εικόνα ότι η σημερινή κυβέρνηση δήθεν παρεμβαίνει στη Δικαιοσύνη. Αυτή η στάση είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη, αφού έτσι διαδίδεται η αίσθηση ότι η Δικαιοσύνη είναι έτοιμη για υποχωρήσεις και ευεπίφορη σε υποταγή στην εκάστοτε πολιτική εξουσία.
Η εμπιστοσύνη των πολιτών δέχεται έτσι συντριπτικό πλήγμα. Μην ξεχνάμε ότι η εκστρατεία αυτή έλαβε χώρα σε μια περίοδο που ορισμένα στελέχη κομμάτων αντιμετώπιζαν την ερευνητική δραστηριότητα της Δικαιοσύνης. Συνεπώς όσοι κατήγγειλαν τους φορείς της δεν το έκαναν από μια ουδέτερη θέση, επιχειρώντας οι ίδιοι απόπειρα παρέμβασης στη Δικαιοσύνη και θολώνοντας σκόπιμα την τελική εικόνα. Μια απόπειρα «δολοφονίας χαρακτήρα» ενός ολόκληρου πολιτικού χώρου με ιστορία αγώνων για τις σημερινές δημοκρατικές κατακτήσεις.
Επαναλαμβάνω: λάθη ασφαλώς και γίνονται, κυρίως όταν τα ζητήματα περί Δικαιοσύνης βρίσκονται στο κέντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης. Όμως μια δημόσια τοποθέτηση, ακόμη και όταν δεν γίνεται με σωστό τρόπο, οφείλεται στην αφοβία όποιου δεν έχει κάτι να κρύψει, που νιώθει ότι είναι «καθαρός ουρανός», και ασφαλώς όχι στην πρόθεση παρεμβάσεων. Η κυβέρνηση αντίθετα πήρε σημαντικές πρωτοβουλίες για την ανύψωση του βιοτικού επιπέδου του δικαστή και για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος απονομής της Δικαιοσύνης σε επίπεδο νομοθετικό και σε επίπεδο υλικών όρων. Αυτές είναι προϋποθέσεις που στην πράξη διαφυλάσσουν την ανεξαρτησία.
-Για την τυχόν άσκηση «πίεσης» προς δικαστές να φέρουν αποτελέσματα σε έρευνες κατά της Διαφθοράς.
Πίεση προς δικαστικούς λειτουργούς να ολοκληρώσουν εισαγγελικές έρευνες και να ασκήσουν διώξεις δεν υπήρξε ποτέ, είναι ξεκάθαρο αυτό. Εκ των πραγμάτων η ανάληψη της διοικητικής ευθύνης των υπουργείων ή άλλων δημόσιων φορέων μετά το 2015 από νέα στελέχη, αλλά και η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, ανέδειξαν υποθέσεις που παρείχαν ενδείξεις διασπάθισης δημόσιου χρήματος. Έτσι η αποστολή των σχετικών με αυτά εγγράφων στη Δικαιοσύνη ήταν αυτονόητη δημοκρατική υποχρέωση, όπως αυτονόητη υποχρέωση της Δικαιοσύνης είναι η τήρηση των δικονομικών και ουσιαστικών κανόνων προς την απόδοση τυχόν ποινικών ευθυνών.
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr