Στη Βουλή το Σχέδιο Νόμου για τη Διαμεσολάβηση

Έως την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθεί  από τον Υπουργό Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα προς ψήφιση στη Βουλή, το Σχέδιο Νόμου για τη Διαμεσολάβηση. Μετά τη δημόσια διαβούλευση που προηγήθηκε, το Σχέδιο περιλαμβάνει εκτενείς τροποποιήσεις του νόμου 4512/2018 για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις  με στόχο την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων και  την ταχεία επίλυση […]

NEWSROOM

Έως την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται να κατατεθεί  από τον Υπουργό Δικαιοσύνης Κώστα Τσιάρα προς ψήφιση στη Βουλή, το Σχέδιο Νόμου για τη Διαμεσολάβηση. Μετά τη δημόσια διαβούλευση που προηγήθηκε, το Σχέδιο περιλαμβάνει εκτενείς τροποποιήσεις του νόμου 4512/2018 για τη διαμεσολάβηση σε αστικές και εμπορικές υποθέσεις  με στόχο την αποσυμφόρηση των δικαστηρίων και  την ταχεία επίλυση χιλιάδων ιδιωτικών διαφορών. Πρόκειται για μία πρακτική που ακολούθησαν  πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μειώνοντας  αποτελεσματικά τον τεράστιο όγκο της δικαστικής ύλης που συσσωρεύεται στις δικαστικές αίθουσες, και ο οποίος σήμερα παρακωλύει την πρόσβαση στο δικαστικό σύστημα, καθυστερώντας ουσιωδώς την απονομή της Δικαιοσύνης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα  αποτελεί η περίπτωση της Ιταλίας, στην οποία περίπου 250.000 υποθέσεις ετησίως επιλύονται με τη μέθοδο της Διαμεσολάβησης.

Στη χώρα μας ο συγκεκριμένος θεσμός,  εισήχθη στην εθνική έννομη τάξη το 2010 (νόμος 3898/2010). Ωστόσο και  μετά την αναθεώρησή του με τον νόμο 4512/2018 επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ,  τα αποτελέσματα  παραμένουν φτωχά αφού οι πολίτες επιμένουν να επιλύουν τις διαφορές τους μέσω της παλιάς χρονοβόρας διαδικασίας των δικαστηρίων. Ενδεικτικό αυτού είναι  ότι από όταν ψηφίστηκε ο νόμος 4512 έως τώρα στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών, τη μεγαλύτερη της χώρας, ο αριθμός αυτών που έχουν επιδείξει ενδιαφέρον για τη διαμεσολάβηση δεν ξεπερνά τις 2-3 περιπτώσεις.

Τι προβλέπει το Σχέδιο Νόμου

Με την εισαγωγή ουσιωδών τροποποιήσεων του νόμου 4512/2018, του οποίου οι διατάξεις για την υποχρεωτικότητα  κρίθηκαν ως αντισυνταγματικές από τη Διοικητική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου, το Υπουργείο Δικαιοσύνης φιλοδοξεί  τώρα να μετατρέψει σε βάθος χρόνου τη διαδικασία της μεσολάβησης από έναν προαιρετικό θεσμό σε μια συνειδητή επιλογή των διαδίκων. Μεταξύ άλλων τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου είναι:

-Στην υποχρεωτική αρχική συνεδρία διαμεσολάβησης υπάγονται οι παρακάτω ιδιωτικές διαφορές:

α) Οι οικογενειακές  πλην των γαμικών διαφορών που αφορούν το διαζύγιο, την ακύρωση του γάμου, την αναγνώριση της ύπαρξης ή της ανυπαρξίας γάμου και των διαφορών από τις σχέσεις γονέων και τέκνων (προσβολή πατρότητας, μητρότητας κλπ).

β) Οι διαφορές που εκδικάζονται κατά την Τακτική Διαδικασία και υπάγονται στην καθ΄ ύλην αρμοδιότητα του Μονομελούς και Πολυμελούς Πρωτοδικείου, ενώ εξαιρούνται ρητά οι περιπτώσεις :1) της κύριας παρέμβαση που ασκείται σε συνάφεια με το αντικείμενο των διαφορών αυτών, 2) οι διαφορές στις οποίες διάδικο μέρος είναι το Δημόσιο ή Ο.Τ.Α. ή Ν.Π.Δ.Δ., 3) οι διαφορές, στις οποίες οι διάδικοι δικαιούνται νομικής βοήθειας.

-Πριν από την προσφυγή στο δικαστήριο, ο πληρεξούσιος δικηγόρος οφείλει να ενημερώσει τον εντολέα του εγγράφως, για τη δυνατότητα απόπειρας διαμεσολαβητικής διευθέτησης της διαφοράς, καθώς και για την τυχόν υποχρεωτική αρχική συνεδρία διαμεσολάβησης. Το ενημερωτικό έγγραφο, το οποίο συντάσσεται από την Κεντρική Επιτροπή Διαμεσολάβησης, συμπληρώνεται και υπογράφεται από τον εντολέα και τον πληρεξούσιο δικηγόρο του και κατατίθεται με το εισαγωγικό δικόγραφο της αγωγής ή άλλου ένδικου βοηθήματος επί ποινή απαράδεκτου της κατάθεσης του.

-Σε περίπτωση που τα μέρη δεν συμφωνήσουν για το πρόσωπο του διαμεσολαβητή, αυτός ορίζεται από την Κεντρική Επιτροπή Διαμεσολαβητών(ΚΕΔ), κατά σειρά προτεραιότητας σύμφωνα με τον αύξοντα αριθμό μητρώου από το Ειδικό Μητρώο Διαμεσολαβητών, που τηρείται στο οικείο Πρωτοδικείο

-Για την Υποχρεωτική Αρχική Συνεδρία της διαμεσολάβησης η παράσταση του δικηγόρου των διαδίκων είναι υποχρεωτική, με μειωμένο παράβολο Δικηγορικού Συλλόγου.

-Στην διαδικασία της διαμεσολάβησης  η παράσταση δικηγόρου είναι υποχρεωτική, καθώς σε περίπτωση που τα μέρη αχθούν σε συμφωνία, το σχετικό συμφωνητικό, θα πρέπει να συνιστά τίτλο εκτελεστό.

-Διευρύνεται ο αριθμός των διαμεσολαβητών που συμμετέχουν στο ΔΣ της ΚΕΔ οι οποίοι πρέπει να διαθέτουν τετραετή εμπειρία στη διαμεσολάβηση.

Επιπλέον, επανακαθορίζεται πως Πρόεδρος της ΚΕΔ ορίζεται ο αρχαιότερος εν ενεργεία από τους δικαστικούς ή εισαγγελικούς λειτουργούς και επανέρχεται το κώλυμα των μελών της επιτροπής εξετάσεων αναφορικά με την οποιαδήποτε σχέση τους με φορείς εκπαίδευσης.

Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ