«Ταβάνι» 50 ατόμων στις ομαδικές αγωγές με διάταξη νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης
Το υπουργείο Δικαιοσύνης μπλοκάρει – και με βάση νομολογία του ΣτΕ- τη (και δικηγορική κάποιες φορές) φάμπρικα των ομαδικών αγωγών με στόχο την μη καθυστέρηση επενδύσεων. Ουσιαστικά δηλαδή με διάταξη του νομοσχέδιου που συζητείται στη Βουλή, τίθεται πλαφόν στα άτομα που μπορούν να συνυπογράψουν μια αγωγή με ομοειδές αντικείμενο. Η διάταξη σύμφωνα με την αιτιολογική […]
Το υπουργείο Δικαιοσύνης μπλοκάρει – και με βάση νομολογία του ΣτΕ- τη (και δικηγορική κάποιες φορές) φάμπρικα των ομαδικών αγωγών με στόχο την μη καθυστέρηση επενδύσεων. Ουσιαστικά δηλαδή με διάταξη του νομοσχέδιου που συζητείται στη Βουλή, τίθεται πλαφόν στα άτομα που μπορούν να συνυπογράψουν μια αγωγή με ομοειδές αντικείμενο.
Η διάταξη σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση προτείνεται για επενδυτικούς λόγους, δηλαδή για να μην μπλοκάρονται επί χρόνια στα δικαστήρια μεγάλα έργα με αλλεπάλληλες αγωγές.
Όπως αναφέρεται «με τον τρόπο αυτό περιορίζεται ο αριθμός διαδίκων που μπορούν με κοινή αίτηση ακύρωσης (και επομένως με περιορισμένα έξοδα) να προσβάλλουν την ίδια διοικητική πράξη, καθυστερώντας έτσι την υλοποίηση επενδυτικών σχεδίων. Περαιτέρω, με την εν λόγω διάταξη εναρμονίζεται ο αριθμός των ομοδίκων στις ακυρωτικές δίκες σύμφωνα με τα όσα ισχύουν για τις διοικητικές διαφορές ουσίας..»
Φάμπρικα
Η αιτιολογική έκθεση βέβαια δεν αναφέρει, απλώς το υπαινίσσεται με τον όρο «περιορισμένα έξοδα», πως ουσιαστικά αυτό επιχειρεί να βάλει κι έναν φραγμό στη φάμπρικα των ομαδικών αγωγών που προφανώς υποδαυλίζουν είτε δικηγορικά γραφεία, είτε σε άλλες περιπτώσεις συνδικαλιστικές οργανώσεις.
Με το άρθρο 56 λοιπόν τίθεται περιορισμός των ομοδίκων (μέχρι 50) στην ακυρωτική δίκη . Γίνεται μάλιστα επίκληση νομολογίας του ΣτΕ σύμφωνα με την οποία «….η επίκληση της ομοδικίας είναι μεν κοινή, πλην η απόδειξή της εξετάζεται χωριστά για κάθε διάδικο, όπως, ομοίως, εξετάζεται χωριστά και η νομιμοποίηση πληρεξούσιου δικηγόρου εκάστου αιτούντος (πρβλ. ΣτΕ Ολ. 682-4/2019), η άμετρη σώρευση ομοδίκων ενδέχεται να προκαλεί λειτουργικά προβλήματα στην απονομή της δικαιοσύνης, αλλά και να δυσχεραίνει τη διοίκηση στην κατάρτιση του φακέλου της υποθέσεως και τη σύνταξη της εκθέσεως, με την οποία εκφράζονται οι απόψεις της και επί των ανωτέρω ζητημάτων στο Δικαστήριο».
Ακριβή η πρόσβαση
Ο αντίλογος βέβαια είναι πως εν προκειμένω καθίσταται ακριβότερη η δικαιοσύνη για μια σειρά από ανθρώπους που αντιμετωπίζουν ένα κοινό πρόβλημα (π.χ συντάξεις) και τελικά θα αναγκαστούν να πληρώνουν ξεχωριστό δικηγόρο , παράβολα κλπ. Ερώτημα τίθεται βέβαια και για το δικαίωμα πρόσβασης το δικαστήριο. Η διάταξη απάντα πως «……εκ των ανωτέρω, παρίσταται αναγκαίος ο νομοθετικός περιορισμός του αριθμού των ομοδίκων που δύνανται να ασκήσουν κοινή αίτηση ακυρώσεως με το ίδιο δικόγραφο σε πενήντα, σε αντιστοιχία άλλωστε με την ήδη υφιστάμενη ρύθμιση του άρθρου 115 παρ. 3 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, χωρίς τούτο να αντίκειται στις διατάξεις του άρθρου 20 παρ. 1 του Συντάγματος και του άρθρου 6 παρ. 1 της ΕΣΔΑ, διότι, ανεξαρτήτως του ότι οι διατάξεις αυτές δεν κατοχυρώνουν το δικαίωμα ομαδικής προσφυγής περισσοτέρων προσώπων από κοινού σε δικαστήριο, πάντως το δικαίωμα πρόσβασης σε δικαστήριο, δεν παρακωλύεται, και μάλιστα δυσανάλογα, από την θέσπιση του προτεινόμενου περιορισμού».
Ακολουθήστε το dikastiko.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο dikastiko.gr